Vorderrhein Disentis - Surrhein

Zaterdag 24 juni 2006, waterstand 55 m3 op peilschaal Ilanz

We staan op een zonovergoten zaterdagmorgen om 11.00 uur aan het instappunt van de Vorderrhein bij Disentis, op de heenweg lijkt de Vorderrhein meer dan voldoende water te hebben, ook op internet lijkt er geen vuiltje aan de lucht, alle rivieren in Graubünden rondom de vorder en hinterrhein heben meer dan voldoende water.

Vandaar ook dat ik vrijdagmiddag om vijf over vier halsoverkop van mijn werk vertrek en om half vijf al druuk bezig ben om een stevige spagetti klaar te maken.

Klokslag 5 uur draait de Passat van Erik de oprit op en 10 minuten later zitten Saskia, Erik en ik in de achtertuin koolhydraten te laden. Erik, Coen en ik rijden vanavond door naar bqasel, pakken daar het etap hotel (altijd plek, reserveren niet nodig!) en trekken dan 'sochtend om 6 uur door naar de Vorderrhein om daar 3 dagen te varen en maandagavond laat weer terug te rijden naar Nederland.

Tot Basel gaat het voorspoedig en net na middernacht pakken we de afslag naar het etap hotel, Erik kent de weg nog van vorig jaar. Net na de check-in van een echtpaar met baby duwt Erik zijn creditcard in de gleuf. "Full, ausverkauft, complet" is het antwoord en enigzins geirriteerd rijden we door naar Zürich, daar zit ook een etap hotel. Erik is verstandig en belt direct om te informeren of er wel plaats is. "NEIN , ALLES IST BESETZT" is het compacte antwoord dat we terug krijgen. Erik probeert nog wat meer informatie te krijgen maar de enige boodschap is "Alle hotels in Zürich sind complet". Het lijkt ons onwaarschijnlijk maar om een uur 'snachts wordt je toch wat meegaand.

We pakken de eerste afslag waar wat meer bebouwing is om toch ergens een hotel te pakken te krijgen, ons tentje opzetten in de bossen trekt niet aan, laat staan dat je die bossen kunt vinden....

Na enige rondzwervingen en middernachtelijke gesprekken met hanggroep jongeren en taxi chauffeurs vinden we toch nog een hotel dat open. Erik onderhandelt nog wat over de prijs met de turkse eigenaar en uiteindelijk wordt het afgemaakt op een 100 euro voor 3 personen. De gelagkamer zit nog vol met kaartende en theedrinkende turken, er is nog wel ruimte voor een afzakkertje. Na een paar biertjes en wodka-cola-nogwat voor Erik vallen we voldaan om drie uur 'snachts in slaap.

Om acht uur rijden we door naar Chur en om 11 uur staan we helemaal bovenaan de Vorderrhein om daar op WW III-IV wat in te varen.

Op de camping van Desentis staren we echter naar een licht vochtige bedding en denken nog dat de Medelserrhein er dan nog bij moet komen. Jammer dan, die is er al bij gekomen. Te wenig water dus! De zwitserse EDF heeft ook hier de rivieren verpest en de internet waterstand is niet indicatief voor dit traject.

Terug naar Compadials besluit Erik een afslag richting rivier te nemen om te kijken of er ondertussen niet voldoende water van zijbeken is bijgekomen om te varen. Hij kiest goed en bij de brug van Cavardiras besluiten we dat het water hoog genoeg is om te varen.

De Vorderrhein is vanaf ons instappunt net onder Disentis zwaar verblokt, er staat net genoeg water om zonder veel boot-rots contact naar beneden te komen.

Het traject staat te boek als WW III-IV en als er water op staat kunnen we ons dat levendig voorstellen. Het traject heeft een continu verval met flinke verblokking en een paar stevigere verblokte (de rotsen zijn dan een factor 4 groter) passages.

Na 3 kilometer komen we bij de electriciteitscentrale en een zijbeek uit het Val Russein (indrukwekkende stortsloot waarvan een aantal passages door de diehards zeker te varen zijn).

We hebben dan ook opeens water en na het krabben van het begin varen we opeens op "groot" water met druk erop. Onze mondhoeken krullen...

En op diverse plaatsen kan er flink gesurfd worden. Als dit water in het voorjaar ook op de bovenloop staat, dan kom ik nog wel eens een weekeinde terug.

Na 500 meter wordt de Vorderrhein duidelijk verblokter en dendert over en langs grote rotsblokken naar beneden. We stappen uit om te verkennen. De totale passage is 300 meter lang en komt in de buurt van wildwater vier. Alles is echter open en overzichtelijk, geen gevaarlijke passages of bomen.

Ik heb mijn route bepaald en vaar voor, ik kom krap uit en kan nog net om een groot blok draaien. Coen en Erik hebben het aangezien en besluiten beiden voor een andere route:

Na deze passage blijft de Vorderrhein leuk met veel druk, mooie surfgolven en walzen.

Bij de brug van Surrhein stappen we uit en kan ik op de mountainbike terug naar het beginpunt om de auto te halen. Voor mijn gevoel moet je heel makkelijk langs de rivier stroomopwaarts kunnen rijden, de zwitsers staan bekend om hun uitstekende fietsroutes door de dalen en ik heb al diverse fietsbordjes gezien. Helaas, mijn eerste route stroomopwaarts rechts loopt uiteindelijk dood en ik besluit toch maar een routebordje te volgende. Dat blijkt echter de wandelroute naar Disentis te zijn en na 500 meter moet ik al de fiets af om uiteindelijk 100 meter met de fiets op de nek te moeten stijgen. Ik kom helemaal total loss en drijfnat op de hoofdweg naar Disentis aan. De volgende keer maar de linkse route proberen.

Eenmaal terug met de auto laden we snel in, het is al bijna half vijf en ik wil toch nog snel het leukste stuk van de Glenner erbij doen. Het is lekker warm geweest, dus de Glenner zal wel een goede waterstand hebben.

Op naar de Glenner

Traject: Gepland was Camping bij Disentis tot brug bij Surrhein. Gevaren vanaf een bruggetje net onder Disentis, ik denk de brug naar Cavardiras, in Disentis zijn we gewoon maar naar de rivier afgebogen, langs een zijriviertje naar beneden. Totale traject is circa 7 kilometer.

De waterstand van 55 m3 op de peilschaal Ilanz is niet representatief voor dit deel (is een leuke waterstand voor de Flimser Schlucht) omdat deze bepaald wordt door de centrale van Tavanesa.

Conclusie: De hoge vorderrhein is een schitterend traject maar in juni moet je dus pas bij de zijrivier uit het Val Russien instappen, de zijkloof en de inrit naar de electriciteits centrale is, bij het omhoog rijden, goed herkenbaar.

In het voorjaar lijkt het eerste stuk mij een schitterende WW IV traject met zelfs een tweetal WW V passages als er genoeg water staat. Daarnaa wordt het wat makkelijker WW III aflopend naar II. Je kunt doorvaren tot aan de centrale van Tavanesa, uitstappen is daar geen probleem, weet ik nog van een eerdere toch toen we vanaf Trun tot Tavanesa gevaren hebben. Nu zijn we een paar kilometer voor Trun gestopt.

Menno