Vandaag begon een hele mooie dag in de noordelijke Eifel. Zachtjes werd ik gewekt door het zachte zonnetje dat door het gordijn in mijn gezicht scheen. Licht getsjilp uit de beukenhagen van een paar winterharde vogeltjes drong door to mijn oren en maakte me zachtjes wakker. Ondanks mijn eigen beleving moet ik dus toch geslapen hebben. De kamer met drie niet snurkers waarin ik lag bevatte helaas, je raad het al, drie snurkers. Voor mijn gevoel heb ik nauwelijks geslapen. Als ik uit het raam kijk over de velden van het heuvelland om Monschau dan moet ik helaas vaststellen dat de regen gisteren avond minder sneeuw heeft doen smelten dan gehoopt. De sneeuw is wel duidelijk dunner maar nog lang niet weg.
Even later bij het prima ontbijt dat in de jeugdherberg wordt geserveerd bespreken we onze plannen voor vandaag. We gaan eerst kijken bij de instap bij Reichenstein of er voldoende water is voor de boven Rur. Alternatief is doorrijden naar Perlenau en dan net onder de stuwdam van de Perlbach instappen en doorvaren tot de monding van de Belgenbach*1.
We pakken onze spullen uit de goede droogruimte en kleden ons alvast om. Deze jeugdherberg is wat mij betreft een aanrader voor verdere kanoweekeinden. Organisatorisch makkelijk. Goede bedden. Warme douches en een goede droogruimte. De planning was om 10h omgekleed en wel te vertrekken naar instappunt Reichenstein. En zowaar, dat lukt bijna! 10h15 wordt er daadwerkelijk vertrokken. Jens en John geven aan dat ze vandaag niet heel veel trek hebben om te varen maar willen wel wandelen en omrijden. De peilschaal aan de brug bij Reichenstein geeft ong 37cm aan. Iets minder dan gisteren, maar nog steeds leuk.
Na wat heen en weer gegoochel met auto’s en wat meerijders staat alles en iedereen op de juiste plaats en wordt begonnen met het avontuur voor vandaag. De eerste paar honderd meter varen we chaotisch met zijn achten naar beneden maar na ingrijpen van Anke verdelen we ons in twee groepen van vier en vaart het een stuk relaxter. John en Jens lopen langs de kant als razende reporters. Later blijkt dat een paar Duitse hobby fotografen ons ook als motief hebben gebruikt. Bovendien waren ze zo vriendelijk om hun foto’s te delen.
Hans volgens de normal route in de brug passage
De brug kan ook over links
Erik tussen een stel Belgen
Erik heeft toch nog een surfgolfje gevonden
Mijn persoontje, nog omwetend van het onheil dat hem in de rivier opwacht.
Boy, in het midden van de “Rough Stuff”
Genietend van het mooie weer varen we vol goede moed verder. Dat we iets meer stenen raken dan gisteren nemen we voor lief. Helaas heeft Marcel niet zijn beste dag. Hij raakt door een steen van zijn pad, kan niet meer corrigeren en verlaat onvrijwillig zijn boot. Nadat hij met zijn boot is verenigd besluit hij dat het varen voor hem vandaag genoeg is geweest. Hij loopt verder naar de parkeerplaats bij het wasbord waar hij zijn camper heeft staan. Anke vergezeld hem een stuk. Maar nadat Marcel weer een beetje is bijgekomen stapt zij verderop ook weer terug in de boot.
Rien wat ruim het keerwater in, wat doen die stenen daar toch, achterin dat keerwater, lastig hoor.
Behoedzaam nadert hij, in deze passage zal Cees de rest van zijn leven alert blijven, hier liggen bomen op de loer :) (wel een hele coole foto, mooi overzicht).
Voor Boy geen boompje aan de lucht
Bij het wasbord wordt er kort geluncht. We nemen afscheid van Marcel omdat we na het varen waarschijnlijk rechtstreeks naar huis zullen rijden. Met z’n drieën (Anke,Cees en ik) pakken we nog even het onderste stukje van de Perlbach mee. Helemaal links in het stuwtje heeft zich een boom verhaakt, maar we kunnen er vlot langs. De Perlbach is wederom weer een klein pareltje en vlotjes komen we bij de anderen die al in de boot op ons wachten. De grote molenstuw die normaal helemaal rechts bevaren moet worden kan nu ook een stuk verder naar het midden prima bevaren worden en iets later begint aan de linker kant de kademuur van Monschau.
Onder de eerste betonnen brug is een schuine steen die je bij voldoende waterstand heel leuk kan gebruiken als springschans. Gisteren heb ik dat ook gedaan en ging bijna een bootlengte door de lucht. Vandaag zijn Cees en ik weer van plan om dit te doen. Ik zie Cees een niet erg goed springen en nog in het zog van de wals blijven plakken. Moet ik er langs af om niet over Cees te gaan? Mijn punt gaat al naar rechts. Dan weet Cees eruit te komen. Zal ik.. Nee, Ja, Nee. JA!
Volg gas peddel ik op de steen af, leun net van te voren naar achteren en raak de steen. KRAAAAAK!
Ik vlieg een volle bootlengte over de steen en wals heen en lang met een mooie boof op het water. Een beetje verbouwereerd door het harde geluid draai ik het eerste keerwater in. Ik vraag me af of ik niet een hoop stenen heb verplaatst net als eerder vandaag. Maar dat is het niet. Mijn Spatzeil staat helemaal bol. Als ik het even lostrek om de lucht te laten ontsnappen kom ik meteen vast te liggen op de stenen van het keerwater. Oeh! Ergens zit een lek!
Als ik uitstap zie ik hoe lek de boot is. Een scheur van ruim 70 cm van mijn voetensteun naar mijn zitje maakt het vervolgen van de tocht onmogelijk. Ik hijs mijn boot met behulp van Jens en John omhoog op de kade. Er zit niets anders op dan de boot op mijn schouder te hijsen en door de stad Monschau naar het uitstappunt te lopen.
De trieste aanblik van het lijk van een Detox-M
Kijk naar deze dag
Gisteren was maar een droom
Morgen is niets dan een visioen
Maar, deze dag met volle teugen genoten
Maakt van gisteren een droom vol vreugde
En van morgen een visioen vol hoop
Laat je blik dus rusten op deze dag
Luister hierbij naar Parce mihi Domine. Gecomponeerd door Cristobal de Morales (*1500 †1553). Uitgevoerd door Jan Garbarek (saxofoon) en the Hillard Ensemble (zang)
https://www.youtube.com/watch?v=0_dmQ7-_b-c
Bart
Traject; Boven Rur en onderste gedeelte Perlbach.
Vaarders*2; Rien, Hans S, Marcel, Boy, Cees F, Bart, Erik, Anke
Peilschaal; Reichenstein 37cm dalend, internet Monschau 55 dalend
*1 Bij de Batavier foutief maar veel leuker bekend als Hammer Falls. De brug bij Hammer is echt toch nog een brug verder. Zou dit een kwestie zijn van een brug te vroeg?
*2 In geschatte volgorde van Anciënniteit.