Introductie
Een van de (misschien wel het) mooiste vaargebieden in Frankrijk ligt in de Seealpen. Dit gebied kennen de meeste alleen van de Verdon, een honderden meters diepe en 30 kilometer lange kloof met daar doorheen stromend de Verdon. Bekend van Herosche en Horror verhalen.
Behalve deze indrukwekkende kloof, die vaartechnisch (techniek+uithoudingsvermogen+sterke zenuwen) voor de meeste onder ons niet is weggelegd, bevinden zich in dit gebied nog veel meer wildwater trajecten. Zo biedt de Verdon in zijn midden- en bovenloop diverse eenvoudigere, maar ook landschappelijk mooie, trajecten en zijn er ook vele andere rivieren te vinden die in het voorjaar bevaren kunnen worden.
Rivieren Seealpen
De meeste rivieren in de Seealpen vind je ook in de rivieren databases op www.soulboater.com, op 4-paddlers.com en op eauxvives.org
Verdon
Bovenste Verdon: brug boven Allos - Colmars 8 km WW III-IV+. 3 passages goed verkennen. Alternatieve instap bij Base de Loisirs in Allos.
Als je Col d'Allos over gaat, dan kun je aan de andere kant nog de Bachelard bevaren (WWII-IV+)
Boven Verdon: van Colmars tot stuwmeer van Castillon. 32 km WW II-II. In en uitstappunten vrij te kiezen (Pont Clos is een goed in/uitstappunt in het midden). Dit zijn minimaal twee ideale gevorderde beginners trajecten. Wel oppassen bij de inlaat in het stuwmeer. Daar zit een gevaarlijke wals. Vooraf verkennen.
Midden Verdon: van Castellane tot Pont de Taloire. 6 km WW II+. Schitterend oefentraject. Bij hoog water moeilijker. Instappen bij de brug in Castellane (wij varen altijd door tot Pointe Sublime)
Midden Verdon deel 2: Van pont de Taloire tot Point Sublime. 13 km WW III+. Je eindigt hier in de Grand Canyon en kunt er dan nog net via een pad uit naar Point Sublime. Niet te ver doorvaren dus (-;) Er zit halverwege een stevige III+ passage. Het hele traject lijkt, hoe verder je komt, steeds meer op de Grand Canyon zelf. Aan het einde zie je rechts 70 meter hoger de weg weer verschijnen en wordt ook Point Sublime zichtbaar. In de rivier ligt een grote boulder. De laatste te nemen stroomversnelling (of erboven rechts uitstappen, dat kan ook). Deze stroomversnelling eventueel afzekeren om te voorkomen dat iets of iemand de kloof in spoelt. Rechts loopt achter het struikgewas het pad naar boven naar Point Sublime (15 minuten klimmen, maar het traject is absoluut de moeite waard). Bj het auto's omrijden kun je het uitstappunt goed verkennen.
Is dit stuk nog net iets te pittig, dan kun je van Castellane tot Pont du Soleil of Pont de Carajuan varen.
Grand Canyon du Verdon: Het echte werk. 34 km WW III und IV+, soms iets moeilijker, onoverzichtelijk, inclusief dodelijke sifons maar wel in een schitterende omgeving. Hier kun je over blijven praten en dromen. Voor detailbeschrijvingen verwijs ik naar de flussfhrers. Voor de eerste keer kun je dit het beste met iemand varen die het al een paar keer gedaan heeft, anders duurt het te lang. Of grote boten meenemen en overnachtingspullen.
P.S. je kunt de kloof ook voor een groot deel lopen (in de zomer, en zorg dat je weet wanneer ze water lossen). Alleen dat is al schitterend en een uitdaging!
Voor meer vaarinformatie, zie:
ons vaar achief over de seealpen
beschrijving van de Verdon op Soulboater.com
beschrijving op //www.sports-nature.de/verdon.htm
Beschrijving op //www.frankreich-sued.de/canyons-server/verdon.htm
Beschrijving van de Bachelard (over de col d'Allos richting Ubaye)
Tochtbeschrijving van Wilko: wilko.webzone.ru/97-4-nl.txt
Var
9 km WW V-III boven St. Martin -d'Entraunes
10 km WW III boven Guillaumes
7 km WW III (de kloof zelf) WW IV bij hoog water
De rode kloof, een begrip in kanoland. tot 300 meter hoogte rijzen de bauxiethoudende wanden in de hoogte. Eenmaal begonnen aan dit kloof traject in de Var kun je maar een kant op, stroomafwaarts. Eruit klimmen? vergeet het maar. Landschappelijk n van de allermooiste wildwatertochten in Europa.
Traject brug van Roberts (N202) - bruggetje na het einde van kloof, nog voor Daluis.
2 km hoger instappen in Guillaumes kan ook, dan begin je echter wel direct op wat steviger wildwater. De totale kloof is bij gemiddeld water WW III. Bij hoog water wordt de kloof WW IV. Het feit dat je nergens de kloof uit kan voert de spanning uiteraard wat verder op.
Boven Guillaumes zit nog 10 km WW III. Vanaf St. Martin -d'Entraunes, in Guillaumes zelf zit een stevige verblokt traject tot WW IV. Boven St. Martin -d'Entraunes zit ook nog een stuk van 9 kilometer WW V+ afnemend tot WW III. Voor dat stuk start je bij Pont St. Roch.
Waterstanden:
Er zit een peilschaal bij de wegbrug van Roberts. Detail informatie ontbreekt mij hierover.
Voor meer vaarinformatie, zie:
ons vaar achief over de seealpen
beschrijving van de Var op www.kajaktour.de
beschrijving van de Var op Soulboater.com
Tochtbeschrijving van Wilko: wilko.webzone.ru/97-4-nl.txt
Coulomb
6 km WW III-II
Brug van de N202 over de Coulomb, 2 km na Annot tot in de Var. 6 km.
De zijriviertjes Bernarde en Galange zijn ook "bevaarbaar". WW IV met passages tot WW VI-X. Goed verkennen dus.
De Bernarde vanaf net onder Ubraye tot stuw 500 meter voor monding in de Var. Aantal "zwangspasagen" in klovige deel tot WW V-VI. 7 km WW III-IV-V-VI-IV-III (-;)
De Galange vanaf Rouaine tot in Coulomb. Heftige kloof WW V(eul). Vanaf de weg redelijk te verkennen.
Voor meer informatie zie:
ons vaar achief over de seealpen
Roya
13 km WW III-IV+, al het echt moeilijke om te dragen
11 km WW IV-III
Meest oostelijk gelegen rivier in de Seealpen. Uiteindelijk mondt de Roya in Itali uit in de Middellandse zee. Een traject voor de zekere WW IV vaarder die zich in kloven thuis voelt. Daarnaast zijn er ook voldoende mooie kilometers op een makkelijker maar net zo mooi niveau.
Traject Fontan - brug aan einde kloof de Saorge. 13 km WW III-IV+
In Fontan komt water van een elektriciteitscentrale erbij. In het dorp zitten twee stuwen die verkend moeten worden. Ook zit er betonijzer in de eerste paar kilometer. Na 2 kilometer komt een brug in zicht en begint een stroomversnelling van ca. 300 meter, WW IV. Na 3 kilomter begint de kloof van Saorge. De kloof kondigt zich aan met een brug waarvoor en waarna twee heftige WW IV+ passages zitten. De kloof is vanaf de weg redelijk goed te verkennen. WW II-IV en een paar passages eventueel net iets daarboven.
Traject brug aan einde kloof de Saorge - Camping in Breil sur Roya: 14 km WW II-III. Daarna volgt een kloof tot en met WW V die door 2 onbevaarbare stuwen onbevaarbaar wordt.
Traject wegbrug Airole - Colobassa tot monding in Middellandse zee in Ventimiglia (uitstappen op het strand (-;) 11 km WW IV afnemend tot WW III
De Roya heeft een klein brongebied waar de sneeuw, als die er al veel ligt, snel is verdwenen. Meeste kans op een goede waterstand is eind april t/m begin juni. In de kloof van Saorge zit een peilschaal, net na een praatpaal. 40 cm op die peilschaal levert bovenstaande moeilijkheidsgraad. Dit moet echter via verkenning vooraf gecontroleerd worden, zeker voor de kloof van Saorge.
Telefonische peilschaalinformatie is niet bekend.
Voor meer vaarinformatie, zie:
beschrijving van de Roya op Soulboater.com
Er is een camping in Breil sur Roya
Bevera
14 km WW IV-V, moelijkste stukken om te dragen
Mondt net boven Airole uit in de Roya. Dit is een van de allermooiste kloven in dit gebied. Continu wildwater IV in onoverzichtelijke kloofachtige trajecten. Over het algemeen net iets moeilijker dan de Roya.
Traject Olivetta - Torri: 14 km WW IV, bij hogere waterstand ook WW V. Moeilijkste stukken zijn om te dragen. Voorwaarde is wel je je thuis voelt op wildwater IV in een kloof boordevol onoverzichtelijke passages.
Instappen onder de 5 meter hoge stuw in Olivetta. Instappen bij de oude boogbrug het "makkelijkst" (-;). Uitstappen bij de oude boogbrug in Torri.
Boven Olivetta zit nog 2 km kloof WW V tot onbevaarbaar. Alleen voor de echte die-hards.
De Bevera heeft een nog kleiner brongebied maar heeft door zijn kloofachtig karakter wat minder water nodig dan de Roya. Is de Roya bevaarbaar, dan mag je ook bij de Bevera een redelijke waterstand verwachten. Telefonische peilschaalinformatie is echter niet bekend.
Esteron
15 km WW II-V-X, alles boven de WW IV is om te dragen.
18 km WW II-IV. Een passage WW V is om te dragen.
De Esteron loopt door diverse kloven en varieert van onbevaarbaar tot WW II met alles er tussenin. Het gehele traject staat bekend als een van de allermooiste wildwater trajecten van Frankrijk.
Boven Esteron: Pont St. Pierre (die over de Coulette heen gaat) tot brug na de kloof. Totaal 15 km.
Via de Coulette peddel je 200 meter omlaag naar de Esteron. Eerst 4 km WW II - III, daarna een onbevaarbare verblokking en daarna weer 4 km WW IV afnemend tot WW II. Eventueel uitstappen in Gars.
Na Gars volgt nog 4 km WW II maar is er, voor de kloof amper meer uit te stappen. De ingang is WW IV-V en kun je rechts omdragen. In de kloof maximaal WW IV. Na de kloof volgt het labyrint, zwaar verblokt tot WW V en ergens eindigend in een verval met aansluitende Syphon voor het betere doorspoelwerk (hap, slik, weg, dood). Tijdig eruit en omdragen dus. Alles wat je niet vooraf kunt zien verkennen en niet gaan zwemmen. Bij de volgende brug eruit en naar de grote weg omhoog dragen. Volgende kloof is onbevaarbaar.
Midden Esteron : Pont de Vascogne tot boogbrug, Pont de Cerise. Totaal 18 km. Je kunt bij laag water ook bij de brug van Roquestron instappen, het traject is dan 13 kilometer lang. Moeilijkheidsgraden tussen WW II en WW IV. Een verval, 10 km na Roquestron, is WW V en kan middenin omgedragen worden (ja, dus niet links, niet rechts, maar middendoor over het grote rotsblok omdragen en met Alpinestart verder (-;)
bij Pont de Cerise uitstappen en in ca. 30 minuten naar de grote weg omhoog dragen. Volgende onderste kloof is WW IV-VI met syphon erin en eenmaal in de kloof is er maar een enkele manier om eruit te komen, met het water mee.
Waterstand: Net na de brug in Roquestron komt van links een klein riviertje erbij. Als je met de boot hier nog net vanaf kunt krabben (dus met flinke plasticschade (-;) dan heb je de ideale waterstand te pakken. Zeker niet met te hoog water gaan varen.
Voor meer vaarinformatie, zie:
ons vaar achief over de seealpen
beschrijving van de Esteron op Soulboater.com
Vesubie
12 km WW IV+ met "zwangspassagen" in mooie kloof van Lantosque
8 km WW III (paar passages WW IV) in schitterende "gorge du Vesubie"
Midden Vesubie : Camping onder 2 stuwen bij Roquebilliere tot grintfabriek bij Le Suquet. Gemiddeld WW IV, een paar passages daarboven. Bij hoogwater gevaarlijke "zwangspassages" in de kloof van Lantosque. Oftewel: niet moeilijk tot niet om te dragen en gevaarlijk met onderspoelde wanden (vraag maar aan Paul).
Beneden Vesubie: Brug in St. Jean de la Reviere waar het water er weer bij komt tot brug een kilometer voor de monding in de Var. 8 km WW III met een paar passages tot WW IV.
Vlak voor de kloof een verval van 1 meter met stevig keerzog, rechts varen. Na een klein ijzeren bruggetje in de kloof gaat de rivier scherp naar links. Rechts in de buitenbocht een grote gevaarlijke onderspoeling. Daarna geen grote moeilijkheden meer WW II-II tot de brug vlak voor de monding in de Var of tot in de Var zelf.
Voor meer vaarinformatie, zie:
ons vaar achief over de seealpen
beschrijving van Vesubie op www.kajaktour.de
beschrijving van de Vesubie op Soulboater.com
Tinee
Boven Tinee: boven Issola, WW III+, snel, verblokt en koud als je pech hebt.
Midden Tinee: 9 km WW II-III St. Sauveur – Pont de Clans
Beneden Tinee: 13 km Pont de Clans - Mündung
Voor meer vaarinformatie, zie:
ons vaar achief over de seealpen
Issole
14 km WW II-III
Instappen bij La Btie, uitstappen in Verdon bij ingang van stuwmeer van Castillon (ingang stuwmeer verkennen). Traject begin met WW II en wordt uiteindelijk WW III. Redelijk verblokt. Let op omgevallen bomen en lage bruggetjes.
Waterstand: peilschaal aan eerste brug 3 km stroomopwaarts van St. Andr. minimum 60 cm, maximum 100 cm (de nieuwste peilschaal nemen).
ons vaar achief over de seealpen
Jabron
WW IV-V in bovenste kloof 1.5 km
WW III-IV in onderste kloof, 1.5 km + 2 km WW II.
De Jabron komt net voor Pont de Carrejuan in de Verdon uit.
brug Riblaquon - Trigance: open bedding. Na 600 meter begint de bovenste kloof WW IV en V met onbevaarbare passages. Totale kloof is 1.5 km lang en expeditie uitrusting is nodig (touw, karabiners, klimgordel, etc. etc.). De kloof is bovenlangs te verkennen.
Aan het einde van de kloof kun je uit of instappen, de weg is daar in de buurt.
Daarna volgt 1 km rustig water waarna 500 meter kloof volgt WW III-IV met 3 onbevaarbare passages. Uiteindelijk stroomt de Jabron 3 km verder uit in de Verdon. Uitstappen bij Pont de Carrejuan of tocht voorzetten op de Verdon
Waterstand: voor bevaring van de bovenste kloof moet je bij het instappunt nog maar net door de kiezelbedding kan varen, je boot moet de grond echt raken. Bij hoog water wordt bovenste kloof direct onbevaarbaar en gevaarlijk.
//www.frankreich-sued.de/canyons-server/jabron.htm
Siagne
Die Siagne fliesst westlich von Grasse aus zum Mittelmeer, wo Sie in der Nhe von Cannes ins Meer mndet. Fahrbar ist ein kurzes Teilstck oberhalb von Montauroux, ehe bei einem Stausee das ganze Wasser abgeleitet wird. Einbooten kann man bei einer Strassenbrcke der D 96.
Die Fahrt beginnt mit leichtem Wildwasser und man kann die herrliche Landschaft in vollen Zgen geniessen. Nach einem Kilometer beginnt eine ca. 2 km lange steilere Strecke mit grosser Verblockung und enger Duchfahrten , die es mit Loisach und Konsorten gut aufnehmen kann. Richtig schn, um zwischen den groen Blocken hinunterzutnzeln. Allerdings gehts hier schon bis zu WW 4. Danach wird es wieder beschaulicher und der Bach mndet in einen lngeren Stausee. der wegen des glasklaren Wassers und der urwaldhaften Vegetation, sogar Spass zum bepaddeln macht.
Loup
Kort bij Nice, heftig, WW III-IV. Toetjes rivier. Wacht nog op erstbefahrung...
Accomodatie
Camping du Brec in Entrevaux, Vroeger gerund door Gert Matser (ex Batavier) tegenwoordig nieuwe eigenaren, maar nog steeds goed te vertoeven. Tussen de Verdon en de lager zijriveren van de Var (Vesubie, Tinee, Esteron). Centraler lukt bijna niet. Bevera, Roya en Loup zijn wat verder weg.
Waterstanden
Eauxvives.org en daar zoeken naar gebied PROVENCE-ALPES-CôTE D'AZUR
Menno