30 april 2024

Ois, Ybbs, Oeps!

Voor vandaag zochten we een traject dat NIET op de Salza is.

Diverse alternatieven zijn in het voortraject bekeken en afgeschoten.
De Enns met het Gesause en aangrenzende trajecten zijn helemaal overspoeld
De Murz staat droog
de Schwarza staat droog
De Erzbach is dicht gedamd.
Altijd te veel of te weinig
Als enig alternatief blijft over de bovenloop van Ybbs / Ois.

De bovenloop van de Ois is hemelsbreed 15km naar het noorden, maar ongeveer 50 min rijden voordat je om het bergmassief bent. De peilschaal van de Ois in Lunz am See lijkt een stijgende tendens te laten zien. Wel is het dagelijkse minimum rond 13h maar als we wat later vertrekken.
Helaas hebben we ons verkeken op de voorraad sneeuw die op de helling ligt. Tijdens de rit zien we al dat het waterpeil minder hoog is dan gehoopt. Als we bij de instap aan de weg tussen Lunz en Mariazell zien we waarom. De hellingen van de bergen die vorige week nog wit waren zijn nu groen. Oeps! Geen Ybbs of Ois.

Gelukkig hebben we een plan B. De Salza van instapplek Erzhalden naar Saggraben. Op de plaatselijke borden wordt dit als WW II-III(+) aangegeven. Dat wordt in de groep gebracht maar voordat we kunnen zeggen dat dit traject met deze waterstand veel gemakkelijker is, is het al afgeschoten.

Plan C, D, E, F en G worden naar voren gebracht en uiteindelijk word besloten dat we het stuk direct bovenstrooms van de camping in Wildalpen gaan varen (WW I-II) Ongeveer 5km. Hieronder het fotoverslag:

ww salza 202404 dag3 1

 

ww salza 202404 dag3 2

 

ww salza 202404 dag3 3

 

ww salza 202404 dag3 4

 

ww salza 202404 dag3 5

 

ww salza 202404 dag3 6

 

ww salza 202404 dag3 7

 

ww salza 202404 dag3 8

 

ww salza 202404 dag3 9

 

ww salza 202404 dag3 10

Het andere verhaal:
Het is inmiddels 13h geweest. In de schaduw onder de voetgangersbrug bekijk ik het water eens terwijl ik mijn lunch pakketje verorber. Het water is prachtig azuur blauw groen. De zon brandt fel. De bloemen geuren heerlijk in het lente briesje. Het water stroomt maar is lekkerlijk spiegelglad, Ik kan bergen in het water gespiegeld zien.

Ik besluit dat ik niet blij wordt van dit stuk dobberen en loop naar Hans met een voorstel. De Lassing die we eergisteren met de hele groep hebben bekeken en vanwege te laag water hebben afgekeurd. Hans wou die misschien morgen ochtend heel vroeg nog met John varen in het laatste staartje water van de nacht.

Omdat het al zo laat is zou de Lassing wel eens voldoende water kunnen hebben. Voor de meeste rivieren in dit gebied geldt dat de gesmolten sneeuw pas ongeveer 12h later de rivier berijkt. De piek van de dagelijkse peilschaal valt meestal rond 23h. De optimale tijd om de Lassing te varen is dus zo laat dat je precies met zonsondergang bij de uitstap bent.

Het verslag van het Salza traject van vandaag laat ik aan andere mensen.

Nu het al zo laat in de middag is lijkt de Lassing mij dus een beter idee.
We rijden terug naar de camping en pikken John op op weg naar de Lassing. Extra wachttijd wordt veroorzaakt door een eenzame wegwerker die de gaten in de grindweg met klei en grind dichtmaakt, maar we hebben geen haast. Water willen we hebben.

De Lassing is een landschappelijk zeer mooie vallij die vergelijkingen met Slovenie en de Telemark makkelijk kan doorstaan. Het is zo'n mooi gebied dat het nu gedeeltelijk tot een internationaal UNESCO berschermd gebied is uitgeroepen. Heel goed maar dit beperkt heel erg de toegangkelijkheid van deze vallij. Grote delen zijn zeer beperkt toegankelijk. Je mag enkel op enkele paden lopen. Niet fietsen, niet rijden met auto's, niet parapenten etc.. Het sportief interessante bovenste stuk van de Lassing (Klaus naar beneden) is nu ook voor kano's verboden. We hebben twee dagen geleden overlegd met een paar locals en het advies was. "Dass soll man lieber lassen."

De Lassing heeft inderdaad water en na omrijden stappen we in. Rustig dobber ik vooruit, Hans is achtervaarder en John blijft netjes tussen ons in. Het water is voldoende maar het houdt niet over. Op dit lage stuk zijn veel grindbanken waartussen we laveren. Her en der raken we een steentje en we moeten ons door de uiteinden van de takken van een omgevallen denneboom laten glijden. Naarmate we verder naar beneden komen zien we diverse zijbeekjes instromen en krijgen we meer water onder onze kiel.

Ongeveer 1h15 nadat we zijn ingestapt komen we bij in/uitstap plek Fachwerk, de monding van de Lassing in de Salza. John stapt hier uit en neemt de auto naar uitstapplek Petrus I een paar km verder op de Salza. Hans en ik varen dit stuk met onze dikke boten in ong 45min naar beneden. Met een grijns en tevreden gevoel stappen we uit en kleden ons snel om. De zon is hier al achter de berg verdwenen en het wordt alweer fris. Het was weer een mooie dag varen en tevreden keren we terug naar de camping om ons weer aante sluiten bij de groep.

Bart.

Deze heeft nu iets meer water maar we zien dat het wel stijgt.