De Alpenweek 2025
Ieder voorjaar gaat NKSV de Batavier met een flink aantal wildwatervaarders in varen in de Alpen. Dit jaar (2025) weer gewoon week 18: de eerste vaardag is zondag 27 april en de laatste vaardag is vrijdag 2 mei.
De gebiedskeuze volgt zoals gebruikelijk pas in de week voor vertrek.
Voorwaarde voor deelname is wel het lidmaatschap van NKSV de Batavier.
Tweede voorwaarde is dat je minimaal de klassificatie "Alpenbeginner" hebt verdiend. Meer informatie zie: de algemene alpenweek informatie.
Derde voorwaarde is dat je meehelpt. De Alpenweek is een week met, door en voor Batavieren waarin we samen op vakantie zijn en rivieren varen. Dit betekent dat we met z'n allen zorgen dat de week soepel loopt en iedereen zijn steentje bijdraagt aan de organisatie voor en tijdens de week.
- Wil je rijden? Zo ja, hoeveel personen, boten en ander kampeermateriaal kun je meenemen? Zo nee, met wie rijd je mee? (Je regelt zelf vervoer, dit wordt niet collectief gedaan.)
- Allergieën/diëten/medische omstandigheden die relevant kunnen zijn tijdens het kamperen en of varen.
- Telefoonnummer voor in de app-groep.
- Noodnummer van het thuisfront.
Deelnemers
Deelnemer | Vervoersinformatie | |
1 | Nyke | Rijdt graag mee maar kan ook zelf rijden en 2 personen meenemen |
2 | Bram | ✓ Rijden samen. |
3 | Marlou | |
4 | Gert | |
5 | Lucas | John/Hans: zondag heen, donderdag terug. Lucas: heen met John en Hans, terug? |
6 | John | |
7 | Hans | |
8 | Franc | ✓ Samen met Iris |
9 | Iris | |
10 | Lilly | Kan rijden, 2 personen + materiaal. Aanmelding onder voorbehoud |
11 | Peter | Zoekt vervoer |
12 | Joseph | Zoekt vervoer |
13 | Erwin | Kan rijden, gaat misschien alleen. |
14 | Sanne | Rijdt graag mee maar kan ook zelf rijden |
15 | Marije | Regelt vervoer zelf |
16 | Jacques | ✓ Rijdt zelf |
17 | Anke | ? |
Organisatie
Let op: als coördinatoren zijn wij geen organisator/reisleider voor het oplossen van vervoersproblemen. Hiervoor is iedereen zelf verantwoordelijk.
Grote smurf | Nyke |
Het club-kampeermateriaal controleren en klaarleggen voor transport | Anke & ??? |
Gebiedsbepaling | Nyke en Sanne |
Camping regelen wanneer het gebied bekend is | Marlou |
Aanmeldingen/vervoersupdates bijhouden | Bram V |
Financiën | Bram V |
Tijdens de week zorgen dat er te eten is |
Peter |
Ontbijt klaarzetten en eieren bakken | Jacques |
Tijdens de week zorgen dat er tochtverslagen geschreven worden | |
Foto's verzamelen voor bij de tochtverslagen | |
Tochtverslagen plaatsen | Bram V |
Boodschappen voor de aankomstavond doen en meenemen | |
Nieuwe leden aansporen mee te gaan door ze persoonlijk aan te spreken |
AFSPRAKEN
Vervoer
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen vervoer (ook dat van je eigen (club)boot!). Maak dus zelf afspraken met chauffeurs om mee te kunnen rijden. Het deelnemerslijstje hierboven geeft een overzicht van de tot nu toe gemaakte/bekende vervoer afspraken en welke chauffeurs nog plek hebben. Heb je vervoer geregeld of klopt er iets niet aan het lijstje geef dat dan door aan Bram V.
Eerste avond
Tent opzetten en samen uit eten / koken.
Vaarmateriaal
Iedereen is zelf verantwoordelijk om te zorgen dat al zijn vaarmateriaal in orde is. Reserveren van clubmateriaal (boot, peddel, zwemvest, Bumper helm) kan via materiaalmeester (materiaal AT de-batavier.nl)
Aan clubboten is beschikbaar (1 boot per type, wie het eerst reserveert mag de boot meenemen): Diesel65, Diesel75, Kendo, Burn M, Pirouette Supersport (niet voor beginners), Wavesport Kinetic, Wavesport X, Wavesport Godzilla, Outlaw (niet voor beginners)). Voor advies welke boot mee te nemen kun je je tot de coördinator of een van de ervaren wildwater vaarders wenden.
Aan veiligheidsmateriaal wordt verwacht dat iedereen een werplijn en een (minimale) EHBO-set met reddingsdeken/survivalbag bij zich heeft. Heb je een deelbare peddel of pin-kit dan is het natuurlijk fijn als je deze ook mee neemt.
Kijk voor meer informatie over vaarmateriaal ook eens naar de stukken Introductie wildwater veiligheid, organisatie tochten en de algemene alpenweek informatie.
Campingmateriaal
Iedereen is zelf verantwoordelijk voor z'n kampeermateriaal. Denk naast een tent + slaapmateriaal ook aan het meenemen van een bord, bestek, beker, theedoek en stoel.
Vanuit de club wordt kookmateriaal en een centraal onderdak + tarp om onder te koken en zitten als het regent meegenomen. Dit materiaal moet over de auto's verdeeld worden:
- branders (2 stuks);
- wokken (2 stuks);
- Pannen (2 stuks);
- koffiezet apparaat/ waterkoker;
- clubtent (2 grote zakken)
- tarp club (1 zak)
- gasflessen (2 stuks);
- verlengsnoeren (2-3 stuks);
- Overige kookspullen (snijplanken, bakjes etc.)
- evt extra koelkast -
Financiën
Wat kost dat allemaal?
In 2022 kostte de alpenweek net geen 200 euro (camping, eten, een keer uit eten). Plus je vervoer natuurlijk. Hangt er verder natuurlijk vanaf waar we heen gaan, vooral campingkosten kunnen verschillen.
En hoe gaat dat dan?
Voor camping en eten en nog wat kleine dingen wordt een pot aangelegd. Vooraf mag je daarvoor 300 euro overmaken, of gedurende de week een betaalverzoek voor dat bedrag inwilligen. Meestal blijft daar nog van over, krijg je weer terug!
Verder gaan we nog wel eens uit eten of een ijsje eten. Bram V is de penningmeester.
Veelgestelde vragen
Welke graad moet ik aankunnen?
Zie de algemene alpenweek informatie.
Moet ik oefenen van tevoren?
Neem ook de Introductie wildwater veiligheid een keer goed door.
Waar gaan we heen?
Wil je meer weten over waterstanden en weer, lees dan: "de Alpen, waar is het water" of en de algemene alpenweek informatie.