Via de albula-pas rijden we naar de andere kant van de berg naar de Inn. Een stevige anderhalf uur rijden, maar de route is zeer mooi, dus dat vinden we niet erg.
Aan deze kant staat meer wind en de temperatuur is wat lager. Toch hebben we nog steeds een mooi zonnetje.
Tijdens het omrijden duikt Erik alvast de wals bij de instap in. Die is best wel plakkerig en Erik blijft bouncen. Hij kijkt er niet bepaald blij bij, dus ik pak snel mn werplijn uit de boot. Dan redt hij zichzelf, en werkt zich uit de wals. Als de rest terug is vertrekken we.
De eerste kilometers is klasse II, rustig kabbelen we door de rivier. We spelen wat, en langzaam aan bouwt de rivier de ww-graad op.
Harry
Menno vervolgt...
De eerste 5-6 km is het afsoppen met wat keerwaters en rotsen waar je kunt spelen.
Bij een bocht naar rechts gaat al het water eerst even links te hoek in om daar een mooi keerwater te vormen. Achter het keerwater dendert het dan ook nog vol op een rechte wand. Hier is altijd de truc het bovenste keerwater te pakken en dan tussen of door twee stevige walzen naar de overkant surfen. Gaat het mis, dan lig je tegen de wand en als je daar omgaat stuiter je ondersteboven voor de wand langs naar beneden.
Ik duik het keerwater in, vaar boven de wals uit en kom goed naar de overkant. Harry volgt, surft de wals in, wordt teruggezet en half loopend achterwaarts tegen de wand gezet. Daar hangt hij een tijdje tegen de rots voordat hij achterwaarts langs dewand naar beneden schuift.
Cees doet het wel netjes en surft door de wals naar de overkant.
Erik bekijkt het en slaat over.
We lunchen even in het zonnetje en vervolgen onze weg richting het echte werk. De wanden worden steiler en de echte Giarsun kloof begint. Stevig druk erop, bubbelende keerwaters en leuke golven
Annekedote: Harry ziet deze sneeuw voor het eerst op de foto, blind voorbij gevaren
De kloof begint
eerste grotere passage
Dan dient de preussenschleuder zich aan. Een versmalling met 2 walzen en een uitstekende rotspunt.De invaart gaat over links, vandaar naar rechts richting de walzen en dan om een blok weer naar links waarbij je van rechts de volle druk van het water te voelen krijgt.
Ik knal de passage af en wordt onderin als een echter pruis geschleudert en ga om. Snel rol ik omhoog en kies een keerwater aan de overkan als fotoplek.
Erik geschleuderd
Harry en Cees doen het netter en hebben het water van opzij onder controle. Erik volgt mijn voorbeeld en gaat ook om. Zijn rol doet hij zonder heupen en heeft nog een extra oude school sleur van de peddel nodig om boven zijn boot te komen.
De giarun is als vanouds mooi met grote open passages en af en toe wat onoverzichtelijke grote blokken passages waar je kunt kiezen uit twee, drie of meer lijnen, niet altijd allemaal even mooi.
Alles laat zich eenvoudig vanuit de boot bekijken waarbij het wel helpt dat dit de zoveelste keer is dat ik deze kloof vaar. Alles kan eigenlijk blind, je moet alleen uitkijken of er niet ergens een nieuwe boom is blijven hangen.
Een grote wals over de heel breedte is best wel vet maar over links is er een moie lijn, helemaal rechts is hij steil met een serieus zuigend putje. Ik vaar voor en lig klaar met de camera, Cees gebaart of hij gewoon rechtdoor kan, ja hoor, dat oet lukken gebaar ik. Cees zit toch wat dichter bij het putje dan gewenst, gaat achterover en terug de wals in. Daar lingt hij bongo bongo te spelen, Harry passeert netjes over links en ik berg mijn camera op om de werplijn te gaan pakken. Cees maakt nog een rolletje, dan een loop en spoelt eruit. Niet schrijven dus.
Cees ligt achterin de wals te hobbelen
dchitterende grote stenentuinen
Veel te snel zien we de brug van het uitstappunt, de Inn gaat verder naar de Ardezer, wij kleden om en rijden terug over de fluela pas. Ook schitterend.
In een scherpe bocht nar rechts horen we opeens een schurend geluid vanonder de motorkap van de saab. Even later is het weer weg maar bij een volgende scherpe bocht is het weer terug om niet meer weg te gaan. Eenmaal op de camping trekken we de klep los. Daar horen we het ook maar het is niet echt duidelijk waar vandaan. Dat zien we morgen wel, eerst maar eens eten.
Menno
Meeroken
Traject: Giarsun kloof van de Inn , ca 10 km
Instap: onder Susch, boven of onder de tunnel
Uitstap: In Ardez bordjes naar Sur-En volgen
Waterstand: 28 m3 op peilschaal Tarasp (midden water)