Instap:Wegbrug naar Estaron

Uitstap: Camping Aigues Braves de Llavorsi

Peilschaal: 12 m3

ww basf2019 dag3 11

Laten we beginnen met zeggen dat dit een prachtig stuk is om met beginners met enige ervaring te varen. Stukken niets met daartussen een paar lichte passages, en prachtige plekjes om heerlijk strak in en uit keerwaters te varen. De meeste actie zit in het eerste deel, dus als je wat minder tijd hebt kan je best ook uitstappen in Aidí.

Verder kan ik iedereen aanraden om een keer juist niet te proberen 's middags nog een stuk te varen, maar juist eens lekker een drankje of een ijsje te doen. Dan lijkt het nog eens op vakantie ook! :)

Bram

Vandaag zijn we een heel eind stroomopwaarts gereden. Daar is het hoge water al eerder, dus we begonnen ook eerder. Het was een mooi stukje met mooie stukjes golven en plekjes om te oefenen. In ons groepje voer Jacques voor en ik volgde. Op een gegeven moment voer hij een keerwater in en weer uit, dus probeer ik ook het keerwater in te varen, daarbij ging ik om. Blijkbaar was er iets met paddenstoelen.

Via Jacques z'n achterpunt ging ik naar de kant, samen met m'n boot en kon ik redelijk snel weer instappen. We zijn op dit traject niet al te lang blijven hangen (voor batavierse begrippen), vooral wat mensen herenigen met hun boot, omdat er mensen nog door wilde varen en redelijk op tijd het water alweer zakt.

Mogelijk hebben ze de afgelopen weken tijdens de kampioenschappen hier in Sort redelijk veel water verbruikt, waardoor ze nu het water wat eerder op de dag alweer uit zetten in vergelijking met vorig jaar.

Laura

ww basf2019 dag3 11

Eindelijk is het zover. Ik, Paul, mag een stukje schrijven. Het was zo warm dat ik besloten heb onvrijwillig te gaan zwemmen. Uiteindelijk was dat echt lekker met de buitentemperatuur van 37 gr. Het zou me niets verbazen dat ik dat morgen maar weer ga doen. Het afvaren van de rivier was super. Lekkere golven-terreintjes.

Alleen het uitvaren van het keerwater bij flinke golven ging niet perfect. Uiteindelijk had ik de peddel en de boot. Daar was ik trots op. Toch moest ik de boot op verzoek maar los laten.  Daardoor was de boot al een stroomversnelling met paddenstoel voorbij. Hoe moest ik nu bij de boot komen.

Het schijnt dat Patrick speciaal voor mij een grot heeft laten uithouwen. Op mijn knieën moest ik erdoor tijgeren. Het deed me denken aan mijn diensttijd. Alleen stond er gelukkig geen water in deze bypass. Roy had inmiddels mijn boot gered en was gespannen in afwachting hoe ik de hindernis zou nemen.

ww basf2019 dag3 11

Ik heb zelden zo'n verbaasd gezichtsuitdrukking gezien toen mijn hoofd uit grot stak boven zijn boot. We hebben er samen vreselijk om moeten lachen. De grijns hebben we de hele dag meegenomen.

Paul

Nou dit is alweer mijn tweede keer schrijven deze week het begint ondertussen een hobby te worden. Maar waarom moest ik nou schrijven. Ik voer een keerwater in met een terugstroom waar ik niet helemaal rekening mee had gehouden dus ik vroeg om een fles water maar om die te pakken liet ik de steen los met een klein beetje paniek gooide ik de fles op de kant om nog mezelf te redden helaas was ik al aardig diep in de stroming en kon ik niet meer goed opkanten en draaien en dus ging ik om en uit m’n boot.

Misschien een tip voor volgend jaar: krijg het rollen onder de knie.

Helaas duurde de reddingspoging wat lang en werd het laatste stukje een beetje keienrijen omdat het water ondertussen aan het zakken was, maar nog steeds leuk. K

ortom  het was een hele leuke tocht met wat mooie golven-terreinen en plekken om wat oefeningen te doen, al heb ik dat oefenen niet heel fanatiek gedaan. Dit kwam omdat ik het wel spannend vond maar wanneer het een keer lukt is het niet meer spannend.

Vandaag heb ik ook nog geoefend met hoog uitvaren en strak in de keerwaters varen dat ging dit keer beter dan zondag maar er blijven altijd puntjes om te verbeteren.

Lucas

Vandaag stond in het teken van een paar beginners die uitmuntend hebben gevaren. 's Ochtends had ik een groepje met John, Bram, Ineke, en Sigi. Die laatste heeft zichzelf meer dan bewezen op dit stuk. Netjes de keerwaters in en uit, goed opkanten, en continu op zoek naar verbetering.

Voor mij was dit in-dobber-dag, aangezien Lein en ik gisteren gearriveerd waren. Heerlijk zo een dagje met de zon op je dak, afkoelen door ff te rollen in het keerwater, of gewoon met elke pauze even je baard te wassen.

Waterstand was gevoelsmatig iets lager dan vorig jaar (of mijn bootje iets groter). Toen we aankwamen bij het eindpunt van vanochtend bleek het water al weer te gaan zakken (bij afwezigheid van betalende Rafters), dus moesten we haasten om nog even het zakkende water voor te blijven. Snel alles opbinden, in de bus smijten, en al rijdend reden we het laatste water achterna.

Op de camping even snel omkleden, en met een man of 7 nog even de slalombaan afstoempen.

ww basf2019 dag3 11

Ook daar bleek Sigi goed met de druk om te kunnen gaan, en was Marlou een salsawonder, wat er ook gebeurde met haar boot......ze bleef overeind. En overal induiken, beiden doken super enthousiast in en op alle vaarlijnen die we hadden uitgezet. En hoewel Sigi en Paul nog even onze viscapaciteiten hebben getest, was ik blij dat ik de Dagger Mamba van Erik even echt kon testen ;).

Heerlijk dagje, met veel zon, veel lol, en mooi water. Morgen meer.

Hein.

Met al twee dagen varen achter de rug weer een nieuw dagje voor de boeg met veel gezelligheid. Op de route kwamen er stukjes voorbij die even wat meer snelheid en golven hadden. Uiteraard hebben we ze geprobeerd allemaal te pakken. Al dan niet tussendoor met een mini plak-golfje. Als laatste groepje kwamen we af en toe ineens alle andere tegen in een uitdagender stukje.

Met snelheid insteken en mooi opgekant laten meevoeren door het waren. Bij de uitstap was de rest van de groep al in rep en roer dat we haast moesten maken om nog de slalombaan met hoog water te kunnen varen. Dit mede doordat de laatste kilometer toch wel stenenvaren was voor ons.

Snel mijn spullen verdeeld over twee auto's op weg naar de camping om vervolgens weer snel al de natte kleren aan te doen en te water te gaan. Net aangekomen werd ik er wel blij van. Een baan met flink wat meer druk dan gister gaf een uitdaging.

ww basf2019 dag3 11

Keerwater in en uit, golfje af, paddestoelensoep en uiteindelijk in de allerlaatste grotere golf, waar we heel wat keren heen en weer waren getraverseerd, ging ik toch echt ineens om.

Water in mijn neus hielp niet echt. Zwemmen dan maar. Die golf veranderde flink met de minuut. Aj eskimoteren moet gewoon lukken, dus dit was hopelijk voor deze week de enige en laatste keer.  Op naar weer een mooie dag!

Sigi

Het Koninginnestuk

Er zijn boze tongen die beweren dat ik zo weinig zwem omdat ik de schrijfkunst niet machtig zou zijn.

Niets is minder waar. Het zit namelijk zo: wanneer ik graag zou zwemmen zou ik op zwemmen zijn gegaan. Ik zit echter op kanoën en dan kano ik.... Ben ik mijn peddel, zwemvest, spatzeil dan wel helm vergeten? Neen. Ook mijn dopje zat dicht en ik heb mijn boot vast gehouden. Over de echte reden schrijf ik later.

Nadat we uitgestapt waren op de camping en de lunch verorberd was, hebben we snel een aantal boten in de bus van Roy gelegd. Nienke, Roy, Erik en ik zijn snel naar het Koninginnestuk gereden. Patrick was er ook om de bus naar de camping terug te rijden.

De grote vraag was: is er nog water. Luidkeels de tune van het A-team brullend reden we eerst maar naar Roc Roi. Hier hoorde Nienke dat als we nu zouden  instappen we het net zouden redden. Snel naar het volgende instap punt gereden en in recordtijd ingestapt. Het waterniveau was wel gezakt, maar er was nog genoeg om lekker te varen.

Het eerste stuk was bijzonder leuk. Met een prachtig verval, gingen we in een lekker tempo naar beneden. Mooie walsen, golven, keerwaters etc. heerlijk om te varen. Bij Rialp vlakte de rivier af en kwamen er een aantal grindbanken.

ww basf2019 dag3 11

Uiteindelijk kwam de stuw boven Sort in zicht. Hier stapten we uit om te kijken. Erik was beslist: ik vaar. Het bleek appeltje - eitje. Roy kwam er ook mooi doorheen en Nienke maakte zelfs Air-time. Ze vond het zo leuk dat ze nog een keer wilde.

Ik kwam er ook lekker doorheen. Daarna waren we snel op de camping. Hier werden de trofeeën verdeeld: de erstbefahrung, de traagste vaarder, het vaakst rollen en gastvaarder.  Als Erstbefahrder heb ik dáárom maar een stukje geschreven.

Jacques

NB: Hopelijk is mijn articulatie op orde en heeft mijn dicteer-programma een beetje gewerkt.