Dutch Water Dreams oktober 2008
Saskia heeft al een tijdje geleden een DWD "vrijkaartje" geregeld, 2 uur voor 22,50 Euro. Het komt er alleen maar niet van, op een of andere manier verzinnen we steeds weer wat anders om niet te gaan.
Maar opeens is daar onze redding, Stefan op het messageboard, "Wie heeft er zin om zaterdag mee te gaan naar DWD"?"
Mmmm, geen water in de Ardennen, de schutting is al gezet, de afspraak op zaterdag is pas om 17.00 uur, zou het dan toch nog gaan lukken? Ook Saskia heeft zin, dan echter niet in de wildwaterbaan maar wel in de flowriders.
Stefan reserveert en nodigt iedereen uit op de koffie om 9.30 uur in Arnhem. Wij gaan direct vanuit Lent, maar Hans komt toch langs Arnhem en staat dan ook om 9.30 voor een gesloten deur. Onze bosbouwer is nog druk bezig met de nachtelijke boskap, diep in de krochten van zijn slaapvertrek.
Na lang bellen weet Hans nog een half regenwoud van de ondergang te redden en kunnen ook zij op weg naar Zoetermeer
De boeking staat voor 12 uur en tegen tien voor twaalf staan we bij de balie. Dat moet te doen zijn zou je denken, ware het niet dat er bezuinigd is op baliepersoneel, zowel qua aantal (één) als rekenkundig en pragmatisch vermogen. Per klant is de behandel al ongeveer 7 minuten en als wij dan ook nog eens minder uren willen dan we gereserveerd hebben en verschillende activiteiten op één vrijkaart geboekt moeten worden, slaat de stoom al snel uit het pannetje en moeten we de balie dame collectief met additionele rekenkracht bijstaan. De rij achter ons groeit gestaag, maar reken er maar niet op dat er even iemand bij geschakeld wordt...
uiteindelijk komt alles goed en kunnen we naar binnen en rond kwart over twaalf kunnen we de baan op.
Hans
Het is voor mij alweer 2 jaar geleden dat ik hier geweest ben en in mijn eerste runs moet ik toch wel weer even wennen aan de snelheid van de baan. Ik heb m'n Kendo mee en dat is toch wel wat instabieler dan een Pyranha Burn. De eerste runs blijken niet uit in koers vastheid en ik betrap mezelf een paar keer op een stevige steun waar je normaal voorwaarts zou moeten peddelen. Effe wennen dus.
Wouter en Sjoerd
Zeker omdat de keerwaters niet uitdempen zoals een normale wildwater rivier, hier gaat alle golf energie die het keerwater in gaat er ook net weer zo hard uit richting hoofdstroom. Zo af en toe lijkt het wel alsof de golven van twee kanten achterop mijn Kendo duiken. Heeft mijn Kendo nu te weinig volume of heb ik te veel... ?
Menno
Vooral in het begin is het zoeken naar de goede lijn en nog veel corrigeren. Maar een uurtje zit de baan goed in het geheugen gegrift en is het een genot om zo hard mogelijk achter elkaar door te jagen.
Sjoerd
De baan staat echter goed afgesteld en geeft de ruimte om een een paar mooie lijnen te varen, zeker tussen de eerste en de tweede brug in. Stukken beter dan de eerste keer dat ik hier was. Die twee jaar heeft de kinderziektes in de afstelling eruit gehaald.
Sjoerd in de eerste wals
Ook Stefan heeft er zin in, veel te weinig vaar meters gehad, het laatste jaar
De eerste wals onder de brug is minder heftig gemaakt en lokt uit tot spelen en erna loeren een paar schuine golven op de onoplettende vaarders. Pas daarna komt de baan echt terzake en als de tweede brug in zicht komt begint het stevigste stuk van de baan.
Hans achtervolg een helm
Dat is meestal ook de beste formule om vaar meters te maken want als je veel met de keerwaters aan de gang gaat wordt je razendsnel opgesloten door een lange stoet rubber in de vorm van rafts en blauw-gele monstertruckbanden.
Sjoerd en Wouter spelen met een rubber band
Voordat je het weet lig je ettelijke minuten te wachten voordat je weer verder kan. Vooral het tweede uur is het echt druk op de baan.
Stefan
vol tempo bij de start een gaatje tussen de rafts uitzoeken en dan op tempo er doorheen is de beste formule. Alleen slaat er zo af en toe een bandje op hol en laat zien dat ze ook zonder bestuurder het een kanovaarder lastig kunnen maken. Het ene moment zie je de band 20 meter voor je gas geven, even later duikt hij vanuit een keerwater voorop je boot...
Na het tweede uur is het doodstil op de baan, de pijp lijkt bij sommigen al leeg te zijn maar Sjoerd en ik maken gebruik van de stilte om nog een kwartiertje van de baan te genieten, we waren tenslotte ook een kwartier te laat op de baan door die miep bij de kassa.
Sjoerd in z'n nieuwe Corsica creeker (Fluid Solo)
Met een smile van oor tot oor kom ik uiteindelijk van de baan af. Voor deze prijs is twee uur varen helemaal top op DWD, op zoek naar de volgende goedkope vaar aanbiedingen dus.
Menno