Corsica april 2009
Batavieren: Sjoerd Lagé, Stefan Verhagen, Paul Janssen, Wouter Woortman.
En ook: Martijn Rutten en Jaap Aarts
Zie ook: Film deel 1 en Film deel 2
Aankomst met de boot… wauw
Rivier
Boven Golo
Datum
11/04/2009
WW
IV/V/VI
Waterstand
130 cm
Lengte
8 km
Duur
5 uur
Instappunt
Auto parkeren op een grote parkeerplaats langs de D84 bij een klein houten blokhutje. Via het bos met touwenparcours in de bomen ongeveer 10 min naar beneden lopen. Je stapt in op een zijbeek van de Golo.
Uitstappunt
Bij de dubbele brug na de monding met de calasima bij het dorp Albertacce
Kamperen
Camping Campita aan het begin van het dal. Campings hogerop in het dal waren nog gesloten.
De zeskoppige groep
Na een lange rit op vrijdag door Frankrijk en een geweldige nachtrust op de boot van Toulon naar Bastia, crossen we rechtstreeks door naar de Golo om even lekker in te peddelen. Onderweg nog een tussenstop voor koffie en Petit dejeuner, maar om een uurtje of 11.00 zitten we toch echt op het water. Het begint lekker rustig, inderdaad een beetje warmvaren op wat eigenlijk nog een zijbeek van de Golo is. Na de samenvloeiing met de “echte” Golo verdubbeld het water en moet dat in peddelen maar eens afgelopen zijn. We varen een smalle kloof in die volledig afgedamd is door een gigantisch rotsblok dat daar van boven ingeworpen lijkt te zijn. We kunnen de kloof uit klimmen en een kleine 300 m verderop weer naar beneden. Het gaat verder met een flink verval of heel flinke seallaunch.
Stefan ‘launcht seal’
Wouter in een van de talloze, steile passages
Daarop volgend de eerste typische Golo passage: smalle doorgang, S-bochtje in een afgesloten whirlpool en een brede val onder een rotsblok. Een eng onderspoeld wandje, en een zwemmende Stefan die daar niet zelfstandig uit kon komen, drukken ons allen direct met de neus op de feiten. Dit is serieus varen! Snel wennen dus, want de Golo gaat gewoon verder met schitterende slides en grote vervallen.
Stefan uitgespuugd door de Golo
Steeds duiken we een nieuwe kloof in die verkend moeten worden. Na een uurtje of 4 begint de vermoeidheid er toch aardig in te hakken. (nachtrust op de boot was misschien toch niet zo geweldig) Met hangen en wurgen stuiteren, glijden en vallen we de laatste kilometers af. Wat een TOP-beek!
Rivier
Calasima
Datum
12/04/2009
WW
IV/V
Waterstand
130 cm
Lengte
8 km
Duur
4½ uur
Instappunt
2 km boven het dorp Calasima aan het einde van de verharde weg (D318)
Uitstappunt
Na monding in de Golo (zie uitstappunt Golo)
Kamperen
Camping Campita
De Calasima en de boven Golo liggen hoog in de bergen. De bomen zijn hier nog kaal, de sneeuwgrens lijkt erg dichtbij en bij het instappunt van de Calasima voelt het als winter.
Gelukkig duiken we snel de diepe kloof in waar het minder hard waait. De Calasima begint net als de Golo met heel erg weinig water en je vraagt je af wat dit gestuiter en gebotst eigenlijk met kanoën te maken heeft. Maar na een kilometertje laat de Calasima zien waarom het een echte Corsica klassieker is. Slides, slides en nog een paar slides. De passages voelen over het algemeen een stukje vriendelijker dan de Golo. Bijna alles is bevaarbaar en het meeste kunnen we vanuit de boot scouten. We dragen 1 passage om, vooral om de snelheid er een beetje in te houden. Een hoogtepunt zijn de 3 trappen die we direct achter elkaar kunnen boofen. Wouter test zijn peddel nog even op het maximale breekpunt in de smalste doorgang van de Calasima (breekpunt van een Werner blijkt erg hoog te liggen). Al snel zijn we voor ons gevoel bij de laatste passage na de samenkomst met de Golo.
Jaap boofin’ real good
Simultaan boofen… zou schoon-kayakken misschien een nieuwe hit zijn?
Paul mooi over de verste punt
Uitstap voor de Boven-golo en Calasima
Rivier
Travo
Datum
13/04/2009
WW
V
Waterstand
130 cm
Lengte
6 km
Duur
5 uur
Instappunt
brug bij Chisa
Uitstappunt
eerst volgende brug stroomaf over de D645
Kamperen
Ergens op het strand aan zee
Het is maandag, een Travo dag dus. De Travo is alleen toegestaan op maan- en vrijdagen. Vanuit logistiek oogpunt kiezen wij voor de maandag, ook al is het nog begin van de week en is de Travo meer iets om een week mee af te sluiten. Meer kajakkers hebben blijkbaar gekozen voor de Travomaandag. De waterstand staat 10 cm boven het niveau dat ons guidebook als hoog aangeeft. Dat belooft een stevig dagje te worden dus.
Hoezo verblokt?
Meteen vanaf het begin blijkt dat te kloppen. Veel druk op het water, grote passages met een indrukwekkend groot verval. Ruim voor de helft van het traject, dienen de beroemde watervallen van “De Dom” zich aan. Drie vallen over de gehele breedte met een hoogte van 6 à 7 meter. Op youtube hebben we in onze voorbereiding genoten van de “carnage” filmpjes die hier zijn opgenomen, maar nu we er zelf staan, lummelen we toch wat langer rond op de rotsen dan we vooraf dachten. Jaap wil wel foto’s maken en valt dus als eerste naar beneden. Het zog van de eerste val blijkt inderdaad fors, maar wij komen er allemaal goed doorheen. Stefan ontwijkt heel behendig een zwemmende C1.
Jaap in het eerste verval met nasty zog
Wouter in de tweede drop
Jaja, ze zijn toch een stuk hoger dan ze lijken
De Travo dendert door, maar wij hebben inmiddels genoeg adrenaline om mee te denderen. Slides en watervallen worden afgewisseld met steile blokkendozen. We dragen alleen een beruchte waterval om waarvoor met doodshoofden op de rotsen duidelijk wordt gewaarschuwd. We varen langzaam de kloof van de Travo uit.
Martijn knalt door de wals, die is afgezekerd met een springer.
Als we een stuk verder een passage creatief moeten omdragen, en met touwen weer afzakken, besluit een stoere, ongeduldige Duitser die vlak achter ons zit, een seal launch te doen. Das’t doch ganz viel schneller! Hij crasht de neus van de kayak naar de kloten op de rotsen….. Tsja.
Daarmee is het gedaan met de slides en watervallen over het “grundgestein”, maar tot een kilometer voor het einde blijven een aantal zwaar verblokte passages V komen. Na 5 uur varen kunnen wij zeer voldaan op weg naar de pizza en een schitterend wild kampeerplekje met kampvuur op het strand van de Middellandse zee.
Creatief omdragen op de Travo.
Camperen op het strand
Rivier
Midden Rizzanese
Datum
14/04/2009
WW
IV/V
Waterstand
80 cm
Lengte
14 km
Duur
4 ½ uur
Instappunt
Brug bij Zoza (D20)
Uitstappunt
Brug benedenstrooms van Arbellara (D69)
Kamperen
Ergens langs de D20 in een bocht van de weg
Vanaf het strand rijden we de bergen door op weg naar de Rizzanese. Waarschijnlijk de bekendste klassieker van Corsica en misschien wel het laatste jaar dat deze rivier bevaren kan worden door de vergevorderde bouw van een grote stuwdam. Eigenlijk is de Rizzanese vooral bekend door de hoogste waterval van Corsica (10 meter!). De andere watervallen die al snel oplopen tot een meter of 6 worden voor het gemak dan vaak even vergeten. Maar niet door ons, wij varen ze allemaal.
Stefan op de eerste 6-meter drop
Lijn bepalen op de 10-meter drop. Volgend jaar issie misschien droog L
Sjoerd going down… best een eindje vallen: volgende keer koffie mee voor onderweg?
10 meter vallen blijkt eigenlijk ook goed te doen. Na een kilometer of 7 is de pret voorbij. Wij kiezen ervoor om nog 7 km verder te soppen en voorkomen daarmee een 20 minuten wandeling naar de weg. Aankomende zaterdag wordt op de Rizzanese een gezamenlijke kayaktocht gehouden, georganiseerd door Kayak Session die tevens een kayakfestival op het eiland houden. Wij zijn bij beide echter niet aanwezig geweest; festivalcamping lag te ver van de rivieren vandaan, en de gezamenlijke afvaart is niet zo handig, omdat we zaterdagmiddag op tijd bij de boot moeten zijn… jammer.
Bij de vierde parkeerplaats langs een afgelegen weg was nog plek. De rest stond VOL met… kayakkers.
Rivier
Taravo
Datum
15/04/2009
WW
IV (V)
Waterstand
-
Lengte
10 km
Duur
3 uur
Instappunt
brug bij Palneca
Uitstappunt
3 e brug stroomaf
Kamperen
-
Bij het instappunt van de Codi, een klein zijriviertje van de Rizzanese, blijkt opeens dat we onze ballen niet hebben meegenomen. De boot, die we van boven heel diep in de eerste 50 meter van kloof, vast zien zitten, onderaan een waterval helpt ook niet bij dit gevoel. Ach, misschien zijn we gewoon toe aan een relax dag. Rustig rijden we, met een tussenstop voor koffie en Petit dejeuner, naar de Taravo. Dit blijkt een heerlijke WW IV rivier met blokkendozen in een sprookjesbos. Het begint op gemoedelijk WW III, en warempel, het is echt een sprookjesomgeving: we passeren een visser die ons vriendelijk begroet! Heerlijk om gewoon een paar uur te varen en alles vanuit de boot te kunnen verkennen. Simpelweg knallen we de rivier af… gek eigenlijk hoe makkelijk we dit nu varen na dagen veel passages V achter de rug te hebben… slaat werkelijk nergens op, haha. De enkele passages die we wel moeten verkennen houden ons wel scherp. Zo zijn we ook…
Rivier
Lizola
Datum
16/04/2009
WW
IV/V/VI
Waterstand
-
Lengte
5 km
Duur
7 uur (excl. in- en uitlopen!)
Instappunt
In het dorp Soccia, bordjes naar het meer volgen. In een scherpe bocht naar rechts aan de rand van het dorp gaat een pad achter een witte garagebox naar beneden. Het hoge pad volgen tot je bij de rivier bent (ca. 20 min lopen)
Uitstappunt
Na een waterval van links in een kloofje, uitstappen aan de rechterkant onder de voetgangersbrug voor de monding met de Fium Grosso. Het pad over de brug volgen tot bij de auto. Deze staat bij de brug over de Fium Grosso in het dorp Guagno les Bains.
Kamperen
Onverharde weggetje bij de brug van Guagno les Bains omhoog volgen tot je op een open veldje komt met een kapot geschoten Renault 4. Ideaal ook voor instappunt van de boven Liamone.
Na een dagje ontspannen varen hebben we onze ballen weer gevonden, en hebben we het gemunt op de Lizola. Na lang naar de instap te hebben gezocht, vragen we het twee locals in het verder uitgestorven, maar beeldschoon dorpje Soccia.
Beeldschoon, uitgestorven Soccia
Hike-in Lizola
De formele instap bij het water zou bij een voetgangersbruggetje zijn, maar wij volgen het advies van de locals en komen ca 1 kilometer verder stroom op uit. En dat is mooi, want van deze rivier wil je zoveel mogelijk varen, wat een sloot! De locals waarschuwen ons voor het karakter van de beek; er wordt niet voor niets niet veel gevaren, en de regen die in de lucht hangt kan voor verrassingen zorgen. Maar ja, wij hebben onze ballen meegnomen… We stappen in vlak onder een reuze-slide in een afgelegen diep uitgesleten dal. Na tig slides, waarvan een toch zeker bijna 100 meter, komen we bij een soort WC-pot: een stijle, smalle slide met onderin een wals en daarachter een drop van ca 3-4 meter. Hij gaat heel erg hard, maar ziet er verder clean uit, dus we varen (zie ook filmpje).
Wouter in de WC-pot, vlak voor de stopper
Maar met deze snelheid stopt die stopper niet veel ;-). Wouter uitgespuugd.
Later komen we aan de ingang van een lange erg steile kloof. Eenmaal erin kom je er klimmend niet meer uit, en we kunnen het einde van de kloof niet zien... Wat zei onze gids ook alweer over deze kloof…? Omdragen dus. Eerst door een dicht bos, dan met touwen de boten loodrecht omhoog hijsen, nog een eind lopen, en een uur worstelen later zijn we weer bij het water. Pfff.
Hier gaat het nog makkelijk…
Maar dat is zo over….
De zoveelste achtbaan J
Ook hier gaat de Lizola steil en adembenemend verder met drops van 3, 4, 5 meter. We dragen een onbevaarbare waterval van 8 meter om, en seal launchen het water weer in. Bij de uitstap aangekomen begint het al snel te schemeren… wat een dag.
Rivier
Midden Liamone
Datum
17/04/2009
WW
IV (V)
Waterstand
100 cm
Lengte
10 km
Duur
3 uur
Instappunt
Pont de Belfiorni. Brug tussen de dorpen Vico en Murzo
Uitstappunt
Ponte de Truggia, aan de rechterkant voor bij de peilschaal ca. 100 m voor de brug
Kamperen
Bij de kapot geschoten Renault 4
Van Midden Liamone kan ik me niet zoveel meer herinneren. Heb mijn kop toch niet echt gestoten, dus daar kan het niet echt aan liggen. Ik denk dat het in deze week gewoon een gemiddelde rivier was, die niet echt een heel eigen karakter had. Gewoon: drops, slides, en steile blokkendozen. Blijkbaar dacht de rest daar ook zo over, want er zijn ook bijzonder weinig foto’s gemaakt. Ook hadden we nog teveel energie over: aan de uitstap moest Sjoerd nog perse een stuk freeclimben, werd er druk met keien gesjouwd om van de brug af te mieteren, en hebben we zelfs staan hakken op een of ander fout hardcore-lied. Daarna was het goed…
Martijn over de wals
Rivier
Boven Liamone
Datum
18/04/2009
WW
IV/V
Waterstand
95 cm
Lengte
8 km
Duur
4 uur
Instappunt
Brug over de Fium Grosso in Guagno Les Bains
Uitstappunt
Pont de Belfiorni, brug tussen de dorpen Vico en Murzo. Boven in Murzo uitstekende pizza “Au Feu de Bois”
Kamperen
Bij de kapot geschoten Renault 4
De laatste dag zijn het alleen Martijn, Jaap en Sjoerd die gaan varen. Traject de “boven Liamone”
Omdat we hoog water hebben, we onze 3 maatjes missen en vanavond de boot willen halen nemen we vandaag geen risico. 2 Mooie passages (een waterval met groot zog en een achtbaan die langs een onderspoeling eindigt) besluiten we om te dragen, als er hier iets fout gaat zijn we met te weinig man om elkaar te kunnen helpen.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat we nog steeds geweldige passages varen.
Boof van Sjoerd
Martijn los
De boven Liamone is een schitterende rivier. Redelijk veel is vanuit de kajak te scouten, leuke slides en overzichtelijke drops. De linker kant van de rivier is voornamelijk een enorme steile rotswand, daar wil je niet uit moeten lopen.
Komende bij een lastige te scouten passage overtuigt Martijn Jaap ervan dat hij wel een ‘handige’ chicken route kan nemen.
Dit blijkt dit niet zo’n goed plan. Beneden aangekomen gaat Jaap om en raakt zijn peddel vast.
En zonder peddel met je knieën in je spatzijl is het lastig eskimoteren……….
Jaap komt wel boven maar zijn peddel echter niet. Wij onze werpzakken met stenen vullen en die maar in het wilde weg door het water halen. Na ongeveer 15 minuten is daar plots Jaap zijn peddel weer, gelukkig, Sjoerd springt in het water om de peddel te vissen waarna Jaap noodgedwongen een Himalaya-start met Sjoerd zijn boot moet maken.
Heel vervelend…..
Deze sloot was een goede afsluiter. Voldaan en ruimt op tijd komen we bij het eindpunt. Daar wacht echter nog een verassing op ons…….
Grrrrrr