Junioren wildwater weekeinde 2004

de Kyll

Zaterdag 29 mei 2004

We zijn vanochtend opgestaan met een bekgevecht tussen Niek, Kira en Alex daardoor werd iedereen wakker. Toen hebben we een lekker ontbijt gehad met eieren van Martijn. Gevolgd door gebak van de 2 jarigen Joost en Nina.

Daarna gingen we ons in 2 groepen verdelen de ouderen en de jongeren. De jongeren gingen op de rivier naast de camping varen. Ze kregen les van Hans Platenburg (zonder baard), Martin van As en Edwin Fransen. De andere groep ging varen op de kyll. Wij (de groteren) stapte in, in Saint Tomas. We begonnen op een bekend plekje onder een treinbrug die onze trommelvliezen deed springen als er een trein over ging. We gingen gelijk spelen op een stroomversnelling daarna gingen we verder met de tocht. Waarbij Anke om ging.

Op het laatste kwamen we bij een stuwwal waar het water zo laag stond dat het een half uur vertraagde. Maar daarna was het wel leuk want we konden grote forellen zien tot wel 30 cm. Daarna zijn we uitgestapt bij de camping waar Bianca wolf (hun hond van 1 jaar) probeerde te leren zwemmen laten. Om ongeveer half 8 hebben we heerlijk ge-bbq.

Tom en Niek

We hebben bijna een nieuwe Batavier

Klaas v/d Sanden (neef van Martijn v/d Staay) wil graag bij de Batavieren Hier is een stukje geschreven door klaas v/d Sanden

Even een stukje van Klaas over het kanoweekend met de Batavieren. Het was voor mij (Klaas) de eerste keer dat ik ging kanoen op het wilde water. In het begin was het een beetje moeilijk om tegen de stroom in te varen, maar nadat Hans het uitgelegd had ging het al veel beter. Er lagen bomen in de rivier en daar moest je goed voor uitkijken. Een keer lag er eentje na een scherpe bocht. De stuwen vond ik het leukste behalve de eerste want die had ons een half uur opgehouden omdat daar te weinig water opstond. En daarna achter die stuw was het ook nog heel ondiep. De andere stuwen waren wel leuk, daar stond veel water. Een stuw heb ik vijf keer gedaan en de volgende dag nog een keer. Het was gewoon een hartstikke leuk weekend.

Klaas.

Zaterdag 29 mei 2004

Omdat Joost en Nina jarig waren hadden we lekkere taarten gehad De groten kinderen gingen wildwater varen , terwijl de jongeren kinderen een klein tochtje gingen varen . Aan de overkant van de rivier hadden de jongeren kinderen een nieuw land ontdekt: kinderland

Ze hebben daar de hele middag gespeeld. s Avonds gingen we barbycuen. Er waren worstjes en salades. Op het laatst hadden we marsmallows gemaakt.

Vera+Nina

Zondag 30 mei 2004

Niek, Martijn en Klaas hebben samen met Hans.v.d.Staay vers brood gehaald! Ondertussen dat er brood werd gesmeerd, zaten Hans, Joost en Boy aan het overleggen waar we gingen varen.

We zijn verder gaan varen waar we gisteren zijn uit gestapt dus vanaf de camping zijn we door gaan varen! Het allereerste stuk was even lastig. Daar kwamen veel mensen vast te zitten en het was knap als je niet kwam vast te zitten, want er was laag water. Jeroen was die dag niet mee gaan varen. Op een gegeven moment kwamen we bij de eerste stuw. Onder aan de stuw was een dun strominkje. Je werd door het water onder aan die stuw met de stroom mee geduwd, behalve als je tegen een steen aan kwam, h Niek?

Niek en Joost waren wedstrijdje aan het doen wie er het eerst van de stuw af was en Niek had gewonnen. Na de stuw kwamen we bij vlak water, daar zagen we veel vissen. Aan het einde van de tocht zijn we nog gaan spelen bij een laatste watervalletje. Niet te tellen hoe vaak we daar van af zijn geweest. Anke kreeg een boel kusjes voor het helpen met de spatzeilen vastmaken en ik geloof dat Boy en Joost en Hans er nog een paar te goed hebben van het van de stenen afhalen in ondiep water. Als wij niet in het watervalletje speelden, gingen de papas er tegen aan. Tijdens het omkleden werden we weer nat, maar nu van het hemelwater. Terug op de camping was de grote tent opgezet. s Avonds hebben we pannenkoeken en worstjes gebakken

Groetjes, Kira en Alex

Het laatste watervalletje:

31 mei 2004 we staan weer op met het gebruikelijke ontbijt met broodjes. De jongeren gingen het stuk varen van af de camping tot malberg.

Maandag 31 mei 2004

We zijn weer opgestaan met een bekgevecht tussen Kiera ,Alex en Niek. Martijn en Kiera waren vandaag te vroeg begonnen met eieren bakken. Niemand wou eieren eten dus moesten ze ze maar zelf op eten Klaas en Martijn moesten in de auto slapen want hun tent was niet waterdicht ( en het regende) na het eten gingen we de tenten afbreken dat duurde een tijdje toen de tenten afgebroken waren gingen we ons in twee groepen verdelen. De ene groep ging een stukje varen wat wij de vorige dag hadden gevaren. Wij (de groteren) gingen verder waar we gisteren uitgestapt waren vlak bij het plaatsje Fliessen. We gingen eerst van de stuw af dat was leuk . Onderweg was Kiera vastgeraakt door Joost en dat vond ze niet leuk . Bij het uitstappunt gingen we om kleden en gingen we naar huis.

waterstand info:

29 mei kyll van St. Thomas naar camping Kyllburg. Peilschaal 55 cm . met deze waterstand met junioren nog goed te varen tot de stuw van kyllburg, hierna 500 meter lopen. Tocht van 6 km.

30 mei kyll van camping naar stuw van fliessen peilschaal 54 cm.tocht van 8 km.

31 mei kyll van fliessen tot erdorf peilschaal 54 cm. Tocht van 6 km. Deze waterstand is met junioren nog net vaarbaar, volwassenen lopen regelmatig vast. De minimale waterstand van 65 cm welke wordt aangegeven klopt dus wel. Interessant stuk met beginners, heeft wat weg van de midden lesse.