Nieuwjaar in de Eifel

vaarverslag 4 t/m 7 jan 2007,eifel e.o.

héhé, eindelijk weer s vrij; 2 weekjes. Dus ook wat tijd om lekker wat te varen. De nieuwjaars-ellende weer achter de rug, en ik kan niet wachten. Mn vaste vaarmaatje, Arjan, voor intimi de "stoomboot" heeft ook de ff tijd, dus plannen we wat mogelijkheden.

De eifel zou een week regen krijgen, dus de kant gaan we op. Helaas valt onze vertrekdag op 4 jan. smorgens vroeg, dus kon ik niet naar de nieuwjaarsborrel van de club komen op 3 jan. Jammer. (bij deze iedereen nog de beste wensen)

donderdag 4 jan de Kleiner kyll

stand plein-lieser =-85, maar met regen

traject: schutz >> brug Manderscheid-Groszlittgen

smorgens vroeg vertrokken we richting schutz-manderscheid, omdat ondergetekende nieuwsgierig was naar de Kleine Kyll. Eigenlijk al te laat vertrokken, nog ff kletsen bij ons meeting-point, weer ff tanken, kaart erbij, ditje, datje... Dat moeten we nog even perfectioneren, want dat kost ons elke keer teveel tijd.

Vandaar dat we pas om 14.15 uur op het water zaten, voor een rivier die we beiden nog niet eerder bevaren hadden. Tricky! En dat terwijl ik toch al vroeg uit mn mandje was gerold.

Eerst even gekeken bij de uitstap, en het water was hier duidelijk hoger als met het beginners-weekend. Onder de eerste brug in schutz ingestapt, waar het niet bepaald diep is. Hier is de Kleiner Kyll een weideslootje, maar volgens site-info en flussfuhrer moest het vlot "meer" worden. Dat klopte, het water werd wat dieper en breder, en toen wat struiken. We hadden afgesproken om rustig te beginnen, keerwaters pakken en goed vooruit kijken. Al vlot kondigde de eerste boom zich aan.

Overdragen en erna weer te water. Een paar minuten later kwamen we bij boom nr.2. Mmmm, als dit maar geen voorbode is van wat er nog ging komen... We wisten tenslotte niet hoe de rivier zich verder zou ontpoppen. Helaas bleek dit toch het geval. Wij kwamen op 8 bomen, maar het kunnen er ook meer geweest zijn. Het stroomde niet hard dus was het niet te link, maar continue boot in en uit is niet zo leuk. En we waren al zo laat vertrokken....

Arjan bleef plakken, half op/voor een dunne boom en ik draaide snel eenkeerwatertje in, stapte uit en trok hem achteruit de kant op. We wisten de boom los te krijgen,en trokken 'm aan land. De volgende boom lag 30 meter verder, en die kregen we vanaf onze oever ook los en zo onstond een doorgang. Mooi, 2 bomen minder, maar de tijd begon nu wel te dringen. Het water begon stil te staan, en iets in mij herinnerde iets over een stuw? Ja hoor , je kon 'm al horen.

Weer uit de boot en verkennen. De stuw is recht naar beneden op een betonnen bodem kwakken, pijnlijk waarschijnlijk, of helemaal links (vanuit de boot gezien) in 2-en.

Die laatste zou misschien kunnen, maar ik had gelezen dat de vistrap stroef was, dus voorzichtig erop gedraaid en naar beneden wiebelen. Het was zeker stroef, want ik moest tree voor tree naar beneden schrapen. Het bewijs was er, het "kon", dus Arjan koos wijselijk om 4 meter verder simpel het water in te glijden vanaf de kant.

Het water werd hier wat leuker, maar we moesten toch opschieten wilden we voor het donker bij de uitstapplek zijn. Toen kondigde zich het kloofje aan, er kwam wat verblokking, en een heel mooi verval, met klein gat onderin, tussen wat flinke keien. Hierna begon het toch op het stuk te lijken voor de uitstap, met links de wei.

Ja hoor, de brug, nog voor 't donker gehaald gelukkig. Tijdens het omkleden zette de schemer in , en in het donker reden we manderscheid binnen, pas 15 minuten later! Net op tijd van het water. Bij kupferpanne overnacht. Bier & wodka.

vrijdag 5 jan de Boven Rur

waterstand: monschau 60, bij brug reichenstein 35?

traject reichenstein >> einde Monschau

Hoe laat willen jullie ontbijten? Euhhh.... 10 uur? Wederom gaat onze planning de trage kant op. Pas na 11.30 uur zitten we in de auto, te overleggen!! De beste route naar monschau, sigaretje, en zo komen we weer laat op de parkeerplaats reichenstein. Tegelijk met ons fietst er een balende okawa-er de parking op. Net omhoog gereden met racefiets, hehehe, en wij gaan net omrijden :D Helaas...

Als wij terugkomen (wij hebben ons de luxe van 2 autos toegekend) staan de 3 okawa-ers er nog. Even een kort praatje: batavieren? ja, Menno, die kennen we wel.. en ze vertrekken. Wij nemen nog even onze nicotine tot ons, en er arriveren nog 2 nederlanders, ook met maar 1 auto. Kunnen we toch nog een goede daad verrichten. Afgesproken wordt dat zij ook tot onderin Monschau varen, en dan kan er 1 mee terug naar de parking bovenin, want verder zit mn auto vol met tent en aanverwante artikelen. Anders zouden ze gezamelijk terug omhoog lopen vanaf het wasbord :S

Wij vertrokken alvast, alweer 14.15 uur en we moesten nog beginnen. Alleen ik had hier eerder 1 keer eerder gevaren, en toen hadden we veel gespeeld onderweg, dus wist ik niet precies hoe lang we erover zouden varen. Dus om herhaling van de vorige dag te voorkomen, pakte we alleen onze keerwaters en raceden we naar benee.

Spelen hielden we even voor gezien. Al erg vlot gingen we het vervalletje onder het bruggetje af,en in het zelfde tempo door. Ik begon me al bijna een duitser te voelen :S Er stond nu genoeg water om de bodem niet meer te raken, al raakten we wel regelmatig wat andere stenen die nu net onder het wateroppervlak verdwenen. Voor we het wisten waren we bij het wasbord, waar nog niet genoeg water over heen ging. Hier hebben we even gewacht op de andere Nederlanders om ze even te waarschuwen om te dragen.

Gezamelijk gingen we verder door Monschau. De putdeksels waren niet meer te zien, alleen van achter zag je soms nog een klein randje.

Er zit een tak rechts van de glijgoot in de favoritentöter, kan je makkelijk langs als het goed is, niet te vroeg aansturen voor het keerwater. Vlak voor de uitstap ging 1 van onze medevaarders zwemmen, het scheen een gewoonte van 'm te zijn om in het zicht van de haven toch nog om te gaan. Al met al hadden we ons traject zo vlot gevaren, wegens het achterwege laten van spelen, dat we al om 15.45 bij de uitstap stonden. In anderhalf uur naar beneden gevaren, en tijd over!

Na hun chaufeur bij zn auto te hebben afgezet, zijn wij op zoek gegaan naar een (illegaal) kampeerplekje aan de bovenrur :D Waar dit was houden we liever geheim,om andere mensen niet op dezelfde gedachten te brengen, wel was het een mooi plekje.... Biertijd!!

zaterdag 6 jan de Midden Rur (in topoduo)

Waterstand: dedenborn 60

traject; onderin monschau >> begin stuwmeer bij einruhr (18km?)

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een topo-duo, een boot die ik al een tijdje op mn verlanglijstje had staan. Na een avondje eskimoteren in het zwembad, (wat trouwens verbazingwekkend makkelijk ging, zelfs met de handjes) zouden we deze kano-trip de topo meenemen naar duitsland, voor onze eerste ww-ervaring met deze boot. Zo reed ik dus al 2 dagen met een schip van 3.70 meter op mn golfje.

En nu was het moment daar...Spannend. We zijn maar begonnen met onszelf als beginners op te stellen en eerst maar eens een wat makkelijkere route te nemen voor een erst-befahrung met de topo. Want het is zeker heel anders varen als je dat niet gewend bent. Wel waren we vandaag eens een beetje op tijd (kan ook niet anders als je al in Monschau zit, zelfs ons lukt het dan niet om ons schema te vertragen :D ) dus besloten we om vanuit Monschau door te varen tot het begin van het stuwmeer. De favoritentöter zagen we niet zitten om mee te beginnen,eerst maar eens wennen. Bij de instap nog even beetje overlegd, wat doen we als dit en dat, en toen te water.

De Midden Rur gaat een stuk rapper met een goede waterstand. Ik had hier alleen gevaren met minimale waardes. Nu word t pas leuk. Wel zijn heel veel plekjes en herkenningspunten finaal verdwenen en vlak gespoeld met deze stand.Daarvoor terug krijg je langere en hogere golventreintjes en enkele leuke surfplekken. Wij waren echter nog niet genoeg gewend om daar al in te surfen, wel één keer wilden we, maar toen zat Arjan net even vast met zn zwemvest aan een tak in het keerwater, waardoor we de golf niet haalden. Dan maar gelijk verder, dachten we beiden :P Weer gingen we verrassend vlot, en zagen we opkorte tijd na elkaar de peilschaal hammer en dedenborn, en uitstap dedenborn langs ons heen glijden. En weer waren we "te snel" bij onze uitstap. (1 3/4 uur gevaren) Braaf hebben we onze keerwaters geoefend, en ons "teamwork". Dat was allemaal al best wennen en vraagt naar meer. Dus dit wordt weer een nieuwe leerschool voor ons. Volgende keer gaat ie vast weer mee, die topo-duo... Rond 4/5 uur weer vertrokken richting Nederland.

Tip: laat je spanbanden niet op straat liggen bij in/uitstap monschau, oooowvergeten.... gelukkig genoeg reserve, want ze waren mooi gejat. Niet te vertrouwen die kanoërs!! :,)

zondag 7 jan de Boven Rur

Monschau 70, brug reichenstein ong. 50

traject reichenstein >> 1e camping net na Monschau

Vorige dag teruggekomen uit Monschau, m'n maat moest zijn hond weer ophalen. Thuis aangekomen zet ik mijn pc aan en zie dat er veel mensen van het kanoforum de volgende dag de Boven Rur willen gaan varen. De waterstand is nu 70.

Mijn vingers beginnen te jeuken, ik wil nog meer varen!!! Het is 23.00 uurals ik begin te typen en om 23.30 heb ik een afspraak staan om mee te gaan. Ik heb echter niet veel behoefte aan nog meer rijden, dus rij ik smorgens naar eindhoven om daar over te stappen bij iemand van 't forum, Wilko en vriendin.

Wilko is een coureur. Niet in 't echt, maar hij is dol op z'n wagen. Trots vertelt hij over z'n vierwielaandrijving en zn onevenaarbare wegligging. In rap tempo gaan we richting Monschau. Bochten worden flink genomen. Op de bergweg vlak voor Monschau staat een bordje: ölspor en ligt er zand op de weg in de bochten om de gladheid door de olie enigzins weg te nemen. Wilko duikt echter vol de bocht in. Natuurwetten treden in werking en ineens bevindt ik me (op de achterbank) helemaal dwars op de strook van het tegenliggende verkeer en zie daar auto's aankomen. Wilko trekt gelukkig de wagen weer recht en het ging allemaal goed, maar verstandig is anders. Even later doet 'ie het weer! Ik herinner me een batavieren-weekend kort geleden, waar we flink moesten omrijden bij het omrijden :) door een frontaaltje op diezelfde weg. Traumaheli erbij en van die auto's was niet veel over...

Om 11.00 uur hebben we met in totaal 8 man afgesproken bij het wasbord. Als iedereen er is, gaat de meute richting reichenstein, waar we ons omkleden. Er is een belg, een duitser, een tjechieze en de rest is nederlander.

De chauffeurs rijden de auto's om, wegens de drukte met kanoërs staat het onderin Monschau vol, en rijden ze naar de eerstvolgende camping. Dan gaan we het water op. De ploeg vaart goed, pakken keerwaters en spelen wat. Zelf heb ik geen zin om als beginnend rodeovaarder continue op mn dak te gaan met deze kou en hou 't bij een surfje.

Uiteindelijk ga ik toch om, precies boven een stukkie verblokking. Ik raak niks en eskimoteer en ga gelijk het verval af. Brrrr!!!Koud! Aangekomen bij het wasbord gaan we ervoor. Mmmmm, ben benieuwd hoe 't plastic dit vindt....Het hobbelt behoorlijk en naar later blijkt heb ik toch wel veel krassen ineens op mn bootje. Dan varen we Monschau in. Het Verschil met 2 dagen geleden is maar 10 cm, de 1e stuw word vetter, de putdeksels zijn weg maar het grootste verschil zijn de golventreinen.

Met een rodeobootje stuiter je nu aardig op en neer. Love it!! De tak naast de glijgoot word netjes ontweken, al klapt er wel één op het blok onderin. Niet hard, niks aan de hand. Nog een laatste bocht en we zijn er al weer. Lekker gevaren en weer een bewijs van de wereldwijde verbondenheid van kanoërs is geleverd, weer een leuk ploegje bij elkaar. Snel naar huis, wil nu wel een fatsoenlijk tukje doen.

Harry