De Dhron stroomt in de Hunsrück en komt in de Moezel bij Neumagen-Dhron. Dat is net zoals de naam van Nijmegen, Ulpia Noviomagus Batvorum, van Keltische oorsprong. Het gaat terug naar het Keltische woord magos voor “veld”, “niveau”en de Keltische novios voor nieuw. Het einde werd geromantiseerd van -os tot -us. De Latijnse naam was Noviomagus Treverorum. Maar dat terzijde.

De Dhron mondt dus bij Neumagen-Dhron uit in de Moezel, een gebied dat wordt gekenmerkt door wijnbouw en met 247 hectare wijnstokken geplant de grootste wijnbouwgemeenschap in de Moezelstreek.

Dus de batavieren komen er graag varen :)

ww dhron 20200229 1

Één Boompje pakken, twee boompje knakken en drie boompje plakken.

Één, een boom gebruiken, als paaldanser in een kano, om het keerwater in te zwiepen is leuk als het lukt.....

Twee, als die zogenaamde “paaldans paal” afbreekt in de zwiep, is dat nog best grappig.

Drie, maar als je tegen de boom geplakt komt te liggen, die diagonaal tegen de stroom van de rivier instaat is het knap lastig uit deze penarie te komen.

Saskia zag het tafereel gebeuren en stond haar vrouwtje. Zij kwam in het keerwater achter mij liggen als “hulplijn” en daardoor duurde mijn water-spartel-aktie precies de lengte van Saskia haar boot.

Mijn boot, peddel èn schoen had ik in het keerwater achtergelaten en kon ik zo weer bij elkaar rapen.

ww dhron 20200229 1

Vooraf was duidelijk dat er bomen de doorgang in de rivier zouden blokkeren, also vorsicht geboten und wann nötig ausboten.

ww dhron 20200229 1

Ook bomen kunnen balanceren

ww dhron 20200229 1

Deze was tricky, lijkt links te kunnen, is niet zo, Dan rechts, nee, ook niet, ruim van tevoren de groep uit laten stappen

Na de 4e keer uitstappen en het omdragen van de boot ben ik gestopt met tellen van de “dwarse” bomen in de rivier. Het bleek dat meerderen dat idee hadden, dus het exacte aantal omdragingen is een raadsel doch 4+

Wel lekker gevaren en mooi water en weer: Zonnig met bewolking, 9 graden boven nul.

 Nonja

 

Vrijdagavond, Sankt Thomas, net boven Kyllburg,de eerste 14 batavieren zijn aangekomen, na het afbranden van de  irisjes van de overburen staan alle auto's uiteindelijk op de smalle doch lange oprit van het "gruppenhaus".

Binnen is het al snel en lang gezellig. 

Omdat de late-arrivers een doel moeten hebben wordt de  late avond besteed aan de rivierkeuze. Uiteindelijk wordt rond 1:30 uur de definitieve keuze dooreappt, het wordt de Dhron.

De volgende morgen blijkt de keuze gehandhaaft, maar waar ligt dat ding? 1-2-3-4G is nul, dus worden drastische maatregelen getroffen. Er wordt een papieren kaart getrokken. Nadat Erwin het prehistorisch swipen is uitgelegd kunnen we op pad.

ww dhron 20200229 1

Bij de uitstap kleden we om, laten twee auto's achter en rijden verder. De website gebaseerde instappen zijn lastig te vinden en eenmaal daar blijken we er niet te mogen parkeren of, überhaupt, in te rijden. In Hunolstein besluiten we het rondrijden te stoppen en parkeren bij het kasteel, laden af en schouderen de boot.

ww dhron 20200229 1

500 meter verder zijn we bij de rivier.

ww dhron 20200229 1

De Dhron is smal, snel, bochtig en "bomig". Ze liggen niet overal over de rivier maar zijn alom aanwezig. Het is oppassen bij deze beek, zeker bij onze waterstand.

ww dhron 20200229 1

 

ww dhron 20200229 1

ww dhron 20200229 1

Naast de minder permanente bomen zitten er 5 stuwen in het traject, allemaal bevaarbaar, maar bijna nooit op zicht. Een verkenning is altijd verstandig

ww dhron 20200229 1

ww dhron 20200229 1

Gootje middendoor kan, platte achterpuntjes worden wel eens geloopt, helemaal rechts (orografisch) kan ook

ww dhron 20200229 1

 

ww dhron 20200229 1

 

ww dhron 20200229 1

 

ww dhron 20200229 1

Bomen staan ook wel eens overeind en zijn dan ideale keerwater vormers om van daar de volgende bocht te verkennen.

ww dhron 20200229 1

Ver voorbij de helft (met dank aan Bram wiens gps tracker to voortgang scherp rapporteerde) wist ik szeker dat we niet in het donker zouden eindigen en kregen we wat meer rust om te spelen.

ww dhron 20200229 1

 

ww dhron 20200229 1

In de laatste kilometers zitten helaas nog flink wat bomen, lang niet allemaal goed zichtbaar. Het teamwerk tussen de drie groepen is goed, als een boom gevaarlijk is, waarschuwt de laatste vaarder de eerste vaarder van de volgende groep. Zo komt alles veilig naar beneden.

ww dhron 20200229 1

 

ww dhron 20200229 1

Hoe groot was die forel die je zag, Patrick? 

Als we Gräfendhron voorbij zijn, weten we dat  er nog maar een kilomter voor de boeg ligt, als voorste groep spelen we in een surfgolf net zo lang tot de volgende groep er is.

ww dhron 20200229 1

 

ww dhron 20200229 1

 

ww dhron 20200229 1

Eenmaal bij de uitstap bij de Krackesmühle (nog steeds dicht) hoeven we alleen nog maar de de 2 auto's van het beginpunt op te halen, het schemert echter al fors voordat we richting Sankt Thomas vertrekken. Rond 19:30 uur landen we in ons bivak.

ww dhron 20200229 1

Je hebt gevulde wraps en belegde pannekoeken

traject:  Dhron vanaf Hunolstein tot de Krackesmühle net na Gräfendhron, 8 km WW II (indien voorop, hoger vaar niveau vereist door bomen!).

Review achteraf: mooiste stuk gemist boven Hunolstein en het laatste stuk heeft veel bomen, voortaan hoger instappen in Merscheid en in, of vlak voor, Gräfendhron uitstappen. Zie verder gebiedsinformatie duitsland Eifel Hunsruck

 Waterstand: 80 cm stijgend op peilschaal Papiermühle. (inschatting: 70 cm is een leuk minimum)