Wildwaterweekeinde Ardennen 19/20 januari
Het weekeinde van de "B"-s. van de een te weinig en van de ander te veel.
Maar we beginnen uiteraard bij het begin.
Dinsdag: neen, te weinig "water, veel te koud, de sneeuw smelt niet, we gaan wel een dagje naar de Erft".
Woensdag: "oehps, Gendron van de ene dag op de nadere van 10 naar 20 kuub, laten we toch maar gaan".
Die avond regelt Paul nog even snel een groep van 12 vaarders en onderdak bij Chalet Weekend in Stoumont. Plan is om zaterdag dan naar de Boven Lesse te gaan en Zondag naar de Boven Rur.
Hieronder het verslag van twee "anonieme" deelnemers:
Vrijdagavond vertrokken we met drie volgetankte autos richting de Ardennen. Al vlug bleek dat niet helemaal te kloppen. Paul was iets vergeten. Nee het waren niet de kanospullen, nee het was niet de auto maar het was een beetje BRANDSTOF. Paul dacht: GEEN koffie onderweg, dan ook GEEN brandstof. Hierdoor kwamen we 15 km voor de camping tot stilstand. We besloten toen maar de auto van Paul daar achter te laten en de volgende dag op te halen. Gelukkig had Joost zijn GPS bij zodat de auto de volgende dag zonder problemen terug gevonden werd. Door dit alles was er echter kostbare biertijd verloren gegaan! Bedankt!! s Avonds werd er besproken hoe je van bier benzine kan maken, wordt vervolgt. Toen we aankwamen werden de caravans ingericht. Dit betekende dat de radio en het bier hun plaats kregen. We gingen nog even een borreltje pakken in de plaatselijke bar.
Zaterdag werd als eerste de auto van Paul opgehaald. Cees had hiervoor de auto van Boy geleend. Hij kreeg hem niet echt goed aan de praat maar door technisch inzicht van Boy lukte het uiteindelijk toch; de diesel moest VOL gas gestart worden. Een voordeel van dit alles was wel dat we lekkere verse broodjes hadden s morgens. Na een stevig ontbijt vertrokken we rond een uur of 11 richting de Lesse. Na zon 60 km kwamen we om een uur of een daar aan. We voegden ons hier bij wat andere leden welke al de boven Lesse gevaren hadden. Er was dus genoeg water om een lekker dagje te dobberen. Toen we eenmaal in de boot zaten was het al een uur of twee. Al snel kwam Peter er achter dat hij iets gemist had het afgelopen jaar. Hij had namelijk een belabberde conditie en de boot was aardig wat dieper komen te liggen als een jaar ervoor. Als zijn buik met benzine gevuld was had Paul geen probleem gehad Vrijdag. Maar Boy had wel 5 liter diesel bij, goed bezig Herman. We hadden tijdens de tocht prachtig weer en de tocht schoot aardig op. Aan het einde kwamen we bij de stootbloksprong aan. Hier werd nog een beetje gespeeld.
Cees had hier met zijn Canadees ook geen enkel probleem.
Iets wat Hans niet kan zeggen.
Hij ging om en kreeg direct een puntje van Menno, maar na wat verwoede pogingen om met een perfecte heupbeweging boven te komen besloot hij toch maar om te gaan zwemmen.
Zijn kip had dorst! Na wat duizelen besloot Hans het maar voor gezien te houden. Hij hoefde ZELFS geen worst!
Nadat alles netjes opgebonden was werd de terugtocht naar de camping aanvaard. De terugweg was een stuk korter doordat we verschillende landwegen genomen hadden. Voor het avondeten gingen we naar de bar. Hier konden we uit drie gerechten kiezen welke allemaal lekker smaakte. Hans nam hier een dubbel portie met nog enkele personen om de schade van die middag in te halen. Maar toen, was het fust bier halverwege de avond OP (net zo leeg als de tank van Paul)! We besloten toen maar om de sneeuwpop die buiten voor het toiletgebouw stond een beetje te bewerken. Hij kreeg een mooie muts en er werden nog enkele veranderingen aangebracht welke niet verder vernoemd zullen worden. Ook werden er nog enkele sneeuwballen de camping over gegooid.
Op zondag waren er wederom lekkere verse broodjes. Nu hadden we echter ook een gebakken eitje met spek, bedankt Hans. Nadat dit naar binnen gewerkt was ging iedereen zijn spullen opruimen. Toen we boven kwamen werden we verrast door Gert-jan. Toen we hem aanspraken zei hij dat hij niet s nachts van zijn vrouw mocht rijden omdat hij een KRASJE op de auto had. We vertrokken rond een uur of elf richting de salm. Ook hier stond genoeg water in om er een mooie dag te varen. Er waren zoals gewoonlijk meer als genoeg takken. Maar het was al met al toch een mooie tocht met veel keerwaters.
We hebben alles een beetje samengevat, want als we echt alles moeten vertellen hebben nog wel enkele kantjes nodig. Hadden we eigenlijk al verteld dat Paul op vrijdag met een lege tank was komen te staan, NEE?
Groeten anoniempjes!
Trajecten en waterstanden:
eerste dag Midden Lesse bij 22 kuub op peilschaal Gendron.
tweede dag de Salm. De peilschaal Nisramont stond op zondagochtend op 16 kuub en op maandagochtend op 33 kuub. Die laatste stand is denk ik het meest indicatief voor de stand van de Salm.