Na een heerlijk dagje op de boven lesse (zie film), en een stevige cassoulet besprenkel met wat Belgisch bier moest het er dan toch maar eens van komen, de Lhomme varen (zie film).

Jens, John en Johannes, kort weg de drie Js, staan rond half elf bij het instappunt ca 400 meter stroom afwaarts van Poix-st. hubert. Op een kleine parkeer strook staan ook een aantal Belgische kajakvaarders die we gisteren ook op troffen op de boven lesse.

De beschrijving van Gilbert Haesendonck, een sprortieve winterbovenloop voor de kampioenen en de gevorderden, uitsluitend bevaarbaar in de neerslagrijke periodes van winter, voor en najaar en kan het best vergeleken worden met Boven-Lesse, Our en Gembes.

ww lhomme 20171223 1

Instap bij Poix Saint-Hubert

Dan nu maar over naar de praktijk. We willen de eerste twee stukken varen, dus eerste stuk van Poix-Saint-Hubert tot Mirwart, tweede stuk tot wegbrug tussen Lesterney en Masbourgh, twee stukken van 6 en 7 km. In de eerste paar honderd meter zitten wat speelwalsjes en een redelijk groot verval, hierna vlak het af, maar stroom wel goed door.

 

ww lhomme 20171223 1

Na een kleine kilometer de eerste van een 8 tal tunnel door gangen onder een spoor dijk door. Na een hoge waterstand zijn dit wel de plaatsen waar behoorlijk moet worden opgelet. De door gangen staan meestal haaks om, met een paar kleine keerwaters er voor, twee of drie gemetselde tunnels van een 2 a 3 meter breed ideaal om lage taken en bomen klem te zetten. Jens had hier voor al gewaarschuwd, hij had hem een paar jaar geleden een keer gevaren. Bij een van de doorgangen was dit ook het geval in de buiten bocht( tweede doorgang)

Meteen na de eerste tunnel doorgang zit een stuw, deze rechts afgevaren, onder in de ontvangst kom wel uit een pijp een dikke stroom water, jens weet hiervan mee te praten, hij werd fijn gegrepen, en een beetje zwemmen, maar gelukkig had ik hier nog prik in mijn camera.

ww lhomme 20171223 1

Tweede stuw met vistrap

ww lhomme 20171223 1

Nog wat speelgolfjes

Verder naar de tweede tunnel doorgang, hier zat hout in de buiten bocht tunnel, binnen bocht vrij.

ww lhomme 20171223 1

Een 100 meter na deze tunnel weer een stuw, deze stuw over de vistrap gevaren, geen probleem bij deze waterstand. Langzamerhand komen er nu vaker wat riviersplitsingen, eilandjes en daar op vooral bomen, en bevers die hun gebruikelijke werk aan het doen zijn, maar voorlopig kunnen we door varen.

ww lhomme 20171223 1

ww lhomme 20171223 1

Na de vierde tunnel doorgang na een paar honderd meter een lage brug, maar zelfs mijn buigfactor had hier geen probleem mee. Vlak hierna moeten we er voor het eerst uit, en dit nog een tweetal keer voordat we in Mirwart zijn. Hier lunchen we bij het in/uit stappunt.

ww lhomme 20171223 1

ww lhomme 20171223 1

Lunch bij Mirwart

Bij het vertrek uit Mirwart zit na 50 meter meteen een lage loop brug, nu rechts nog net te varen, bij hoger water omdragen. Hierna veel bomen al dan niet in het water, ca 10 keer uit de boot geweest en evenzo veel keer net er overheen of net onderdoor, maar allemaal goed te zien met genoeg keerwaters, soort kajak safari zullen we maar zeggen.

ww lhomme 20171223 1

ww lhomme 20171223 1

Vlak voor grupont in de tweede bocht na het trein viaduct/tunnel een paar bomen van oever tot oever met kleine keerwaters en een steile oever, niet fijn dus, zeker niet met een groepje stramme mannen. Na deze hindernis nog een kleine 2 km, en bomen, en het begint al weer te schemeren, maar om kwart over 4 zien we toch de auto.

ww lhomme 20171223 1

Na het om kleden, drie kajaks en 2 stramme tamme mannen in de achter bak van de kangoo gepropt te hebben op weg naar de auto van John in Poix.

ww lhomme 20171223 1

Was het de moeite, wij vonden van wel, mooie omgeving, water stroom lekker door alleen wat veel bomen. Water technisch niet moeilijk, zeker geen boven lesse, maar door al de bomen en andere hindernissen niet geschikt voor absolute beginners, een beetje zeker keerwaters varen is wel fijn. Peilschaal moet voor de eerste 2 km niet veel lager zijn, dan word het wel erg stenig, dus peilschaal 41 cm (minimum derogatie) lijkt mij al erg weinig. Door alle hindernissen heb je voor dit stuk van 13 km een uur of 5 nodig, zonder al te veel pauze. Om rijden hen en terug ca 40 minuten.

Film Lhomme

 

Onze tocht op de boven Lesse

Peilschaal Forrieres 60 cm licht dalend.

Hans