De eerste keer Hohen Limburg sinds verbouwing.
Zondag 6 september 2015, eigenlijk zou vanmiddag de seizoensopening beginnen. Helaas, weinig animo voor een spelletjes middag op de vijver. Als alternatief besluit ik om die dag dan maar vroeg naar de vernieuwde baan in Hohen Limburg te gaan en dan weer op tijd in Nijmegen te zijn voor de BBQ. Sanne gaat mee en Patrick komt zelf vanuit Venlo.
Al voor half elf staan Sanne en ik naast de baan om de veranderingen van de baan eerst in ons op te nemen. Als we het stuk bovenstrooms van de brug bekijken bekruipt ons een onaangenaam gevoel. De baan is veel smaller, veel keerwaters zijn verdwenen of veel kleiner geworden. De golf van het inlaatwerk is veel kleiner geworden en heeft minder druk.
Als we langs de baan stroomafwaarts lopen valt het op dat er net bovenstrooms van de brug een nieuw verval zit. Het keerwater onder de brug rechts is er nog. Links is er een klein keerwater bijgekomen. Het verval net na de brug is niet of nauwelijks veranderd maar het eiland is weg. In plaats van het eiland is er nu een kleine slinger in de baan. Iets verderop is er nog kleine dubbele trap met keerwatertjes links en rechts. Er zijn nu veel minder plaatsen waar je terug omhoog kunt varen en dan opnieuw je parcoursje varen.
Wel zijn er nu veel meer uitstapplekken gekomen met trappen waar je makkelijk de kant op kan komen. Prettig als je niet de hele baan omhoog wil lopen om je parcours opnieuw te doen. Of natuurlijk als je niet de hele baan naar beneden wil zwemmen voordat je het koude water uitstapt.
Bij de eerste keer varen blijft het negatieve gevoel een beetje hangen. Met uitzondering van de bovenste golf is de snelheid van het water groter. En daarmee dus ook de druk. Keerwatertjes zijn kleiner en moeten preciezer worden aangesneden. Het varen is iets minder relaxed en je moet meer focus houden. Als ik met een paar locals praat dan hoor ik van hen dat zij in het begin ook hebben gescholden op de veranderingen maar na een tijdje zijn ze gewend en willen ze de oude baan niet meer terug. Er moet nog wel een beetje gesleuteld worden maar er is duidelijk meer uitdaging uit deze baan te halen. Je instelling bij het varen van deze baan moet dus iets anders zijn dan bij de oude baan.
Sanne en Patrick varen veel in de bovenste golf. Deze heeft minder druk maar is wel heel mooi ontworpen. Over de hele breedte, ruim 2,5 meter, is de golf helemaal homogeen. Je hebt dus geen last dat de golf je een centimeter verderop op een andere manier duwt. Ideaal om te leren golfsurfen dus. De keerwaters links en rechts zijn vrij klein, maar gelukkig is het niet erg druk dus kunnen ze veel varen. Sanne is dit keer met de slalom boot en voelt zich nog niet helemaal thuis op de rest van de baan. Ze wil graag haar puntjes heel houden. Patrick moet in het begin nog wennen maar al vrij snel gaat het surfen al veel beter.
We zijn erg vroeg vandaag. Rond elf uur al op het water. Nog heel weinig andere vaarders met plastic boten. Een paar Duitse slalomvaarders zijn met hun training bezig. We hebben weinig last van elkaar. De Nederlandse selectie is ook aan het trainen en ik probeer hun parcours mee te varen. Met de hogere druk op het water is dat best uitdagend. Naar boven varen is lastig en vermoeiend dus na enige tijd verander ik de manier waarop ik vaar.
Telkens een uitdagend parcoursje varen en dan tijdens het naar boven lopen de rust pakken. Langzamerhand begin ik steeds meer lol in de baan te krijgen en ik snap ook steeds meer waarom de baan zo veranderd is. Vervalletje af, strak een keerwatertje indraaien, poortje op, uitvaren en een snelle zwanenhals combo in de hoofdstroom. Yes! Het negatieve gevoel van de eerste run slaat steeds meer om in een positief gevoel.
Zo tegen 14.00h hebben we eer al bijna drie uur varen opzitten. We worden nu al moe en kleden om en gaan terug naar Nijmegen. Op naar de seizoensopening met barbeknoei . Daar mag iemand anders over schrijven.
Samenvattend over de baan;
Als je de oude baan kent is het duidelijk wennen. De baan is zoals bedoeld een stukje uitdagender geworden en je instelling bij het varen moet je navenant bijstellen. Maar als je dat doet dan is de baan een stuk leuker geworden.
Hier en daar moet de baan nog een beetje veranderd worden, maar met de kunststof Rapidblocks moet dat geen probleem zijn. Op de Facebook pagina van ‘Wildwasserpark Hohen Limburg’ wordt ook nog melding gemaakt dat er nog een play-spot in de baan komt. Sterker nog, op het moment dat ik dit schrijf wordt op de website van de stad Hagen melding gemaakt dat de baan deze ochtend niet toegankelijk is wegens ‘Bauarbeiten’. https://www.hagen.de/web/de/fachbereiche/fb_szs/fb_szs_07/kanustreckehohenlimburg.html
We moeten binnenkort zeker nog eens terug om een nieuwe verkenning van de baan te doen.
Goh! Wat vreselijk. ;-)
Bart